Hij doet nog steeds mee in de titelstrijd, toch kijkt Kalle Rovanperä al voorbij de rallysport. Volgend jaar maakt de 25-jarige Fin, reeds WRC-kampioen in zowel 2022 als 2023, de overstap naar een eenzitterij. Hij gaat deelnemen aan de Japanse Super Formula-competitie, met de ambitie door te stoten naar de Formule 1.
De kansen op succes zijn miniem, zelfs voor een natuurtalent zoals Kalle Rovanperä. Maar wie niet waagt, niet wint.
Kimi achterna
Het is een publiek geheim dat Rovanperä al een tijdje naar een nieuwe uitdaging zoekt. Vorig jaar koos hij er reeds voor om zijn WRC-optredens te beperken, tijd die hij benutte om deel te nemen aan driftkampioenschappen en GT-wedstrijden. Met succes, bovendien. En zo rijpte het idee een graai te doen naar het allerhoogste: de Formule 1.
Het is niet de eerste keer dat een rallyrijder zich aan een nieuw autosportavontuur waagt. Denk maar aan Colin McRae, die in 2004 deelnam aan de 24 Uur van Le Mans. Of aan Sébastien Loeb, die ook competitief bleek aan het stuur van een sportprototype of een WTCC-racewagen. En dan is er natuurlijk Kimi Raikkonen, de Finse F1-kampioen die het even in het WRC probeerde. Met wisselend succes.
Misschien houdt Toyota wel een plekje vrij voor Rovanperä, want de Japanse autoconstructeur zou denken aan een terugkeer in de Formule 1. Nu zijn ze reeds aanwezig als technisch partner van het Haas-team, maar dat zou zo maar eens een opstapje naar meer kunnen zijn.