Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / Dakar-winst voor de Toyota van het Belgische Overdrive Racing

Geschreven door Frédéric Kevers op 17-01-2025

Yazeed Al Rajhi en Timo Gottschalk hebben de Dakar 2025 gewonnen aan het stuur van de door het Belgische Overdrive Racing geprepareerde Toyota Hilux.

De topfavorieten: wie van de drie?

Voor aanvang van wat de beroemdste aller rallyraids is en blijft, zou de strijd om de overwinning gaan tussen drie teams. Aan de ene kant had je een armada aan Toyota's Hilux, geprepareerd door het Belgische Overdrive Racing. Aan de andere kant had je vier Fords Raptor en drie Dacia's Sandrider. Met de Mini X-Raid als voornaamste outsider voor de Dakar-overwinning.

Het parcours: over het zand en tussen de rotsen

Ooit vormden Afrika en vervolgens Zuid-Amerika het decor voor de naar de Senegalese hoofdstad Dakar genoemde woestijnrally. Tegenwoordig wordt deze wedstrijd in het Midden-Oosten gereden. Het parcours van de 2025-editie was ongeveer 7.500 kilometer lang, waarvan zo’n 5.000 kilometer bestond uit getimede special stages, verdeeld over 12 etappes - inclusief een rustdag en een zware marathonetappe over twee dagen, waarbij de teams het zonder externe assistentie moesten rooien.

Naast de extreme terreinvariatie speelde navigatie een cruciale rol in de Dakar 2025, vooral in de immense zandduinen van de Empty Quarter. De organisatie voegde extra moeilijkheidsgraden toe door de route door afgelegen gebieden te laten lopen, waar deelnemers op zichzelf aangewezen waren. Deze mix van moeilijk terrein en strategie zorgde voor een fysiek en mentaal slopende editie.

Geen succes voor de voormalige WRC-helden

 Tweevoudig WRC-kampioen Carlos Sainz wist de Dakar reeds vier keer te winnen met vier verschillende merken: in 2010 met Volkswagen, in 2018 met Peugeot, met Mini in 2020 en met Audi in 2024. De Spanjaard ging voor een een vijfde zege met de gloednieuwe Ford Raptor, maar moest die droom al snel opbergen door een zware crash. De wagen reed nog, maar de organisatoren konden zijn veiligheid niet langer garanderen en namen Sainz uit de koers.

Dakar 2025 - Ford Raptor

Sébastien Loeb heeft zo maar eventjes 9 WRC-titels op zijn schouw staan, maar de Fransman zoekt nog steeds naar een eerste Dakar-overwinning. En ook in 2025 zou het niet lukken, net zoals Sainz werd Loeb uit koers genomen omdat de veiligheidscel van zijn Dacia Sandrider verbogen geraakte na een crash. 

En wat met de Belgen?

Vorig jaar verbaasde Guillaume De Mévius vriend en vijand met een tweede plaats, maar navigatiefouten en betrouwbaarheidsproblemen met zijn Mini sloegen onze landgenoot ver terug. Uiteindelijk zou de Belg op een achttiende plaats eindigen, op meer dan 8uur van de winnende equipe. Dat De Mevius over de nodige snelheid beschikt, bewees hij door de zesde etappe op zijn naam te schrijven. 

Spannende strijd voor de zege

De door het Belgische Overdrive Racing gerunde Toyota's zouden voor de eindzege strijden. Uiteindelijk ging de Dakar-overwinning naar het duo Yazeed Al Rajhi/Timo Gottschalk. Zij wonnen met een voorsprong van 3 minuten en 57 seconden op de Hilux van Henk Lategan en Brett Cummings. Het Zuid-Afrikaanse duo, dat lange tijd aan de leiding stond, moest de leiding afstaan na de elfde van twaalf etappes.

Dakar 2025 - Ford Raptor

Het podium werd gecompleteerd door de Ford Raptor van Mattias Ekström en Emil Bergkvist. Het Zweedse paar toonde het potentieel van het Amerikaanse prototype, ontworpen en geëxploiteerd door het Britse M-Sport, door de finish te bereiken met een achterstand van 22 minuten en 34 seconden. Nasser Al-Attiyah eindigde als vierde en redde de eer voor Dacia met een achterstand van slechts 26 minuten en 50 seconden. Alle andere concurrenten hadden meer dan een uur achterstand.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten