Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / Vooruitblik FIA WEC 2025: teams, kalender en de Belgen

Vandaag wordt de Qatar 1812 km gereden, de openingswedstrijd van het Wereldkampioenschap Endurance (WEC). Wat moet je nog weten?

Het FIA World Endurance Championship (WEC) 2025 gaat vandaag van start op het Lusail International Circuit in Qatar en belooft een seizoen vol spektakel. Met acht races verspreid over de hele wereld en een ijzersterke deelnemerslijst kunnen we ons opmaken voor intense competitie. Belgische autosportfans hebben extra reden om enthousiast te zijn, want er staan verschillende landgenoten aan de start.  

Belangrijkste verhaallijnen en verwachtingen

Het WEC 2025 belooft een sensationeel jaar te worden met spannende gevechten, strategische meesterzetten en indrukwekkende prestaties van zowel teams als rijders. De combinatie van gevestigde kampioenen en opkomend talent zorgt voor een dynamisch en onvoorspelbaar kampioenschap. De eerste race in Qatar zal meteen een indicatie geven van hoe de krachtsverhoudingen liggen.  

  • Aston Martin’s Hypercar-debuut: De komst van de Valkyrie Hypercar zorgt voor extra concurrentie aan de top. Kan Aston Martin zich meteen meten met de gevestigde waarden?  
  • Constante rijdersbezetting bij topteams: Ferrari en Toyota houden vast aan hun huidige rijders, wat hen een voorsprong kan geven in de strijd om de titel. Stabiliteit is een voordeel in de enduranceracerij.
  • Belgische sterkhouders: Met meerdere Belgische rijders in topteams is er veel om naar uit te kijken, vooral tijdens de thuisrace in Spa.
  • De terugkeer van Mercedes-AMG (GT3): Het Duitse merk is weer terug op het niveau en wil met een sterke line-up scoren in Le Mans en de rest van het seizoen.  

Kalender FIA WEC 2025 

De WEC-kalender blijft dit jaar bestaan uit acht ronden, met een mix van iconische en uitdagende circuits. Voor Belgische fans wordt de 6 Hours of Spa-Francorchamps op 10 mei een absolute must-see, al draait het hele seizoen vooral rond de 24 Uur van Le Mans op 14 en 15 juni.

  1. Qatar 1812 km/28 februari, Lusail International Circuit, Qatar  
  2. 6 Hours of Imola/20 april, Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Italië  
  3. 6 Hours of Spa-Francorchamps/10 mei, Circuit de Spa-Francorchamps, België  
  4. 24 Hours of Le Mans/14-15 juni, Circuit de la Sarthe, Frankrijk  
  5. 6 Hours of São Paulo/13 juli, Interlagos Circuit, Brazilië  
  6. Lone Star Le Mans/7 september, Circuit of the Americas, VS  
  7. 6 Hours of Fuji/28 september, Fuji Speedway, Japan
  8. 8 Hours of Bahrain/8 november, Bahrain International Circuit, Bahrein  

Teams en constructeurs in 2025 (Hypercar) 

De Hypercar-klasse groeit verder en telt dit jaar maar liefst 18 wagens van acht grote fabrikanten.

  • Aston Martin: Debuteert in de Hypercar-klasse met de Valkyrie Hypercar, wat een extra dimensie toevoegt aan de strijd om de titel. 
  • Porsche: Porsche Penske Motorsport verdedigt hun titel met de 963 en mikt opnieuw op zowel de rijders- als de constructeurskampioenschappen.  
  • Ferrari: De Italianen zetten hun 499P in en hopen opnieuw te schitteren na hun Le Mans-overwinningen in 2023 en 2024.  
  • Toyota: Met de GR010 Hybrid blijft Toyota Gazoo Racing een grote kanshebber voor de titel.  
  • Cadillac: Cadillac breidt hun programma uit en werkt samen met Team JOTA om met twee V-Series.R-wagens te strijden.  
  • BMW: BMW M Team WRT, met een sterke rijdersbezetting, zet de M Hybrid V8 in. Ze hopen op een serieuze stap voorwaarts, richting zeges.
  • Alpine: Alpine Endurance Team komt aan de start met de A424 en wil zich mengen in de strijd voor podiumplaatsen.
  • Peugeot: Het Franse merk blijft trouw aan hun 9X8 Hypercar en mikt na mindere seizoenen op een stap voorwaarts in competitiviteit.  

Belgische rijders in de spotlights

België blijft goed vertegenwoordigd in het WEC met enkele topnamen die dit seizoen een hoofdrol kunnen spelen:  

  • Laurens Vanthoor: De ervaren Belg verdedigt de kleuren van Porsche Penske Motorsport in de Hypercar-klasse en is een van de rijders om in de gaten te houden. Of dat ook wil zeggen dat hij opnieuw kampioen zal kunnen worden...
  • Dries Vanthoor: De jongere broer van Laurens rijdt voor BMW M Team WRT in de Hypercar-klasse en vormt een team met onder meer ex-F1-rijder Kevin Magnussen.  
  • Stoffel Vandoorne: De voormalig F1-rijder en Formule E-kampioen is dit jaar fulltime actief in de Hypercar-klasse met Peugeot. Na enkele invalbeurten in 2023 en 2024 krijgt hij nu de kans om zich te bewijzen over een volledig seizoen.
  • Maxime Martin: Stapte over naar Mercedes-AMG en zal in de LMGT3-categorie rijden voor Iron Lynx. Martin heeft al een klassezege in Le Mans op zijn naam staan.
  • Tom Van Rompuy: Komt uit in de LMGT3-klasse met de TF Sport gerunde Corvette.

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten