Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Bedrijfswagens: Waarom het VAA voordeliger is in 2019

Geschreven door David Leclercq op 27-03-2019

De CO2-referentieniveaus worden elk jaar berekend door de FOD Mobiliteit en beginnen opnieuw te stijgen in 2019 tegenover 2018. Paradoxaal resultaat: de belasting op het Voordeel Alle Aard wordt verminderd.

Heeft u een bedrijfswagen? Dan wordt u belast volgens het VAA of het voordeel alle aard. Dit is ook het geval als een telefoonabonnement of een telefoon ter beschikking wordt gesteld door het bedrijf. Vreemd genoeg is het VAA in 2019 gedaald. De reden? Een verhoging van de CO2-referentieniveaus berekend door de FOD Mobiliteit. Dit is waarom.

VAA naar beneden

Het VAA is afhankelijk van verschillende parameters, zoals de waarde van het voertuig, de leeftijd, maar ook de CO2-uitstoot (zie hier de volledige berekeningsformule). In het geval van de CO2-waarde wordt deze berekend volgens een complexe formule die rekening houdt met een basis CO2-coëfficiënt van 5,5% en een CO2-referentienorm specifiek voor elke soort motor (benzine, CNG en LPG aan de ene kant en diesel aan de andere kant). Volgens dit kader begrijpen we dat de belasting stijgt als de CO2-waarde van het voertuig hoger is dan de referentie die elk jaar wordt berekend door de FOD Mobiliteit. Omgekeerd is hij voordeliger als de emissies van het voertuig lager is dan deze drempelwaarde. Logisch.

Verrassing in 2019

Maar 2019 heeft ons verrast: terwijl de belasting ieder jaar toenam, omdat de referentieniveaus jaar na jaar daalden (elk kwartaal berekend door de FOD Mobiliteit op basis van de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen geregistreerd tussen oktober van het voorgaande jaar en september van het lopende jaar), nam het referentieniveau toe in 2019. Concreet gezien lijkt het niet veel, de waarde voor benzine/LPG/CNG nam toe van 105 naar 107 g CO2/km en voor diesel steeg hij van 86 naar 88 g CO2/km. Maar het resultaat is er wel: het VAA ten koste van de gebruiker is gedaald, wat ingehaald moet worden door de staat. In de praktijk komt het neer op een honderdtal euro per jaar voor een middenklasser op diesel (± €30.000), maar de tendens is gezet. We onthouden ook dat de voor auto’s meer voordelige NEDC-norm zal worden afgeschaft en dat de WLTP-norm waarschijnlijk de referentienormen nog verder en zelfs exponentieel zal verhogen – de verschillen tussen de twee normen zijn erg groot. Dat gezegd zijnde, het effect zal dit jaar en in 2020 beperkt blijven, omdat de overheid hierop heeft geanticipeerd en maatregelen heeft genomen. Het valt nog te bezien wat er zal gebeuren…

Terug naar inhoud.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten