Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Betalen EV-rijders binnenkort veel meer op hun energiefactuur?

Geschreven door Yeelen Möller op 20-08-2020

De Vlaamse energieregulator heeft beslist dat onze energiefactuur vanaf 2022 (nog) minder zal afhangen van ons verbruik en meer van de stroompieken die we veroorzaken. Eigenaars van elektrische wagens zullen dus moeten opletten.

Vanaf 2022 zal je energiefactuur nog maar voor 20% afhangen van je effectieve stroomverbruik. De overige 80% wordt gedekt door de netkosten die je betaalt als bijdrage om het elektriciteitsnet te onderhouden. Tot nu toe waren die kosten recht evenredig met ons energieverbruik, maar vanaf 2022 zullen de netkosten berekend worden in functie van de stroompieken die je veroorzaakt. Dat is namelijk het grote zorgenkindje van de energieleveranciers: heel wat mensen die het elektriciteitsnet overbelasten door tegelijk een grote hoeveelheid stroom af te nemen... om hun elektrische wagen op te laden, bijvoorbeeld.

3,15 kW als limiet

In het model van de Vlaamse energieregulator Vreg zal je meer betalen als je de limiet van 3,15 kW overschrijdt. Dat is slecht nieuws voor de elektrische rijders, aangezien een EV opladen aan een wallbox al snel 7 tot 11 kW vraagt van het stroomnet. Bovendien kijkt de nieuwe berekening niet naar welk tijdstip je begint te verbruiken, de meerprijs betaal je zowel op piek- als op daluren. Voor de andere huishoudelijke toestellen (wasmachine, vaatwas, ...) is het aangeraden om het gebruik ervan te spreiden vanaf 2022, kwestie van onder die piek te blijven en dus je energiefactuur zo laag mogelijk te houden.

Slim beheer wordt cruciaal

Tegenover de hogere prijs voor zware belasters staat dan wel weer een lagere stroomprijs per kWh, zo'n 20 cent vanaf 2022 (+ 50 euro per kW aan vermogen) tegenover 26 cent nu. Voor elektrische rijders is het dus belangrijk om een slimme lader te hebben die niet meer stroom afneemt dan de piek waarvoor je al betaalt, ook als er andere apparaten in huis aan staan. Dan zou je op termijn een lagere energiefactuur kunnen krijgen door de spreiding van je verbruik en de lagere stroomprijs, al telt die laatste natuurlijk nog maar voor een klein deel mee.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten