Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Betrouwbaarheid: motor zorgt voor duurste pannes

Geschreven door Frédéric Kevers op 20-11-2020

De herstellingskosten bij een panne blijven jaar na jaar stijgen, met als belangrijkste element de motor en zijn randapparatuur. Elektromotoren en hybride systemen blijven een marginaal fenomeen op dit vlak.

Volgens de jaarlijkse studie van het Franse CarGarantie stijgen de reparatiekosten bij autopech jaar na jaar. Met een gemiddelde van 551 euro tegenover 527 euro voordien, ligt de prijsverhoging boven het inflatieniveau. De toenemende complexiteit van de elektronische systemen aan boord zorgt vaker voor pech, maar het zijn vooral de mechanische elementen die de herstelkosten omhoog jagen. De motor staat op kop bij de meest getroffen organen (met dan vooral de turbo), voor de brandstoftoevoer, met 20% van de uitgevoerde herstellingen, zowel bij nieuwe als bij tweedehandswagens. Op de derde plek is er een verschil tussen nieuwe auto's (elektrische defecten) en tweedehandsmodellen (versnellingsbak), waarbij die laatste vaak de gevolgen dragen van langdurige mishandeling door sommige bestuurders. Dat zie je terug op onderstaande grafieken in het Frans:

Hybride en elektrisch doen het goed

Uit deze studie blijkt ook dat, ondanks de klaagzang van de tegenstanders, de hybride en elektrische aandrijvingen verreweg het minst vaak voor een panne zorgen bij nieuwe en tweedehandswagens, met minder dan 1% van de pannes. Qua prijs staat de comfortelektronica aan boord niet in de top 5, met een 6e plek bij nieuwe auto's en een 7e bij occasies. Hoewel deze storingen over het algemeen dus minder duur zijn, komen ze wel steeds vaker voor, vooral bij nieuwe modellen waar ze vaker voorkomen dan problemen met de verbrandingsmotor.

Tenslotte merken we op dat bijna 30% van de tweedehandswagens een betrouwbaarheidsprobleem kent binnen de 5.000 km na aankoop door de tweede eigenaar. Na 25.000 km zien we ook een lichte stijging van 16,67% naar 18,37%.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten