Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Brandstofprijzen: Belgen passen zich aan

Geschreven door Olivier Duquesne op 13-07-2022

Een studie van Vias bevestigt wat onze eigen poll al had aangetoond: de hoge brandstofprijzen beïnvloedt het rijgedrag van 6 op de 10 Belgen. Maar ze gaan niet noodzakelijk trager rijden.

De prijs aan de pomp beïnvloedt, in verschillende mate, het gedrag van de Belgische automobilisten. Uit een studie van Vias blijkt dat de benzineprijs tot gedragsveranderingen leidt, wat onze eigen peiling bevestigt. Voor 15,1% van de respondenten is het zelfs een beslissende factor. Dit aandeel neemt logischerwijze toe onder de bevolking met de laagste inkomens (21%). En daalt sterk onder degenen met een tankkaart. De hoge benzineprijs heeft er niettemin toe geleid dat 19% van de mensen niet meer gaat tanken en dus de auto laat staan, vooral in de leeftijdsgroep 18-34 jaar (26%). Dit is vooral het geval in Brussel (27%) en Wallonië (26%), en niet zozeer in Vlaanderen (14%).

Impact van de stijgende brandstofprijzen

  • Geen impact: 12,4%
  • Erg beperkte impact: 31,4%
  • Lichte impact: 41,1%
  • Cruciale factor: 15,1%

Minder mobiliteit

De meest getroffen bevolkingsgroepen zijn die met een beperkt inkomen, maar ook met een gebrek aan alternatieven. Zij hebben geen andere keuze dan van bepaalde verplaatsingen af te zien, zodat zij van bepaalde sociale, economische of politieke activiteiten worden uitgesloten. Uit gegevens van de Vias-studie blijkt dat 35% van de Belgen minder gebruikmaakt van de auto en dat 28% zich genoodzaakt heeft gezien zich minder te verplaatsen. 14% van de Belgische automobilisten vertelde de organisatie dat ze de auto hadden vervangen door een ander vervoermiddel.

Snelheid

Sommigen zijn sinds de hoge brandstofprijzen ook trager gaan rijden. Eén Belg op drie geeft toe dit te hebben gedaan (33%). Vooral in Wallonië (46%) eerder dan in Vlaanderen (28%). Deze cijfers moeten immers in perspectief worden geplaatst. De gemiddelde snelheid is sterk gedaald sinds de installatie van trajectcontroles (vooral in Vlaanderen) en de toegenomen repressie. In plaats van de snelheid te verminderen geeft 61% van de Belgen die hun rijstijl hebben aangepast, er dan weer de voorkeur aan de motorrem meer te gebruiken, minder vaak gas te geven en sneller op te schakelen.

Soorten veranderingen in het rijgedrag

  • De motorrrem gebruiken: 42 %
  • Minder vaak optrekken: 38 %
  • Sneller opschakelen: 38 %
  • Trager rijden op de snelweg: 33 %
  • Trager rijden in de bebouwde kom: 33 %
  • Trager rijden buiten de bebouwde kom: 31 %
  • Vaker de snelheidsregelaar gebruiken: 26 %
Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten