Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Controverse over de prijs van tolwegen in Frankrijk

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-01-2023

Een rapport van de Franse financiële inspectie over de hoge winsten van de snelwegmaatschappijen in Frankrijk is door "Le Canard Enchaîné" aan het licht gebracht. En toch gaat de tol in 2023 omhoog.

De toltarieven op de Franse snelwegen gaan met 4,75% stijgen. Volgens een geheim rapport dat in handen kwam van de krant Le Canard Enchaîné, is dit nochtans niet van vitaal belang voor de uitbaters van de autosnelwegen. De studie, uitgevoerd in opdracht van de Inspectie Financiën en de inspectiedienst van het ministerie van Ecologie, is in 2021 in een vertrouwelijk rapport aan de betrokken minister voorgelegd. De 65 bladzijden van het document werden ter beschikking gesteld aan journalisten van Le Canard Enchaîné. En er is genoeg om automobilisten die gebruikmaken van de Franse snelwegen boos te maken, gezien de onthullingen over de winsten en het rendement van de autowegconcessies.

Overwinst

Uit dit verslag blijkt dat de winstgevendheid 12% bedraagt in plaats van de 7,67% waarover in 2006 werd onderhandeld. De inkomsten zijn dus een zegen voor de aandeelhouders. In de studie worden drie oplossingen aanbevolen, waarbij wordt toegegeven dat de eerste twee juridisch moeilijk haalbaar zijn: een snelle beëindiging van de concessies met hernationalisatie (zoals in Spanje) zonder te wachten tot 2031 of 2036; een verlaging van de tarieven met 60%; of de inname door de Franse staat van meer dan 63% van de gegenereerde brutowinst! Bovendien heeft de Franse vervoersautoriteit dit interne rendement geraamd op 7,8% in 2021. Hierdoor kon de indexering van de tarieven voor autosnelwegen worden toegestaan. Een door de inflatie verantwoorde stijging in het kader van de ondertekende contracten. Ook deze contracten worden bekritiseerd.

Controverse

Het ministerie van Bruno Le Maire (minister van Economie) weerlegt de beschuldigingen dat hij het rapport "begraven heeft". Maar het vrijgeven van het document heeft de oppositie niet onberoerd gelaten, die vraagt om een onderzoekscommissie. Sommige parlementsleden eisen ook toegang tot het rapport. Bercy (Ministerie van Economische Zaken) weigert dat echter om redenen van vertrouwelijkheid. Een openbaar en politiek debat over de tolheffing en de privatisering van de Franse autowegen waardoor de rekening nog duurder dreigt te worden tijdens onze uitstapjes of reizen naar onze zuiderburen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten