Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Diesel niet altijd interessant

Geschreven door Olivier Duquesne op 14-10-2009

Een studie van mobiliteitsvereniging VAB, ondersteund door een soortgelijke vergelijking van Toyota, toont aan dat dieselauto's niet altijd even rendabel zijn, vooral voor wie meestal in de stad of op secundaire wegen rijdt.

De dieselmotor heeft altijd tegenstanders gehad. Maar technische innovaties, met name de gemeenschappelijke inspuitbuis, hebben hem steeds aantrekkelijker gemaakt. De prijs voor diesel aan de pomp, het imago en de lage CO2-uitstoot die gunstig is voor het verkrijgen van overheidspremies, maken van België een dieselminnend land. De automobilistenvereniging VAB en Toyota hebben echter allebei aangetoond dat diesel niet noodzakelijk rendabeler is. Vooral omdat de benzineoplossingen nu ook nieuwe technologieën genieten die erop gericht zijn het verbruik en de uitstoot te verminderen.

Rekening houdend met verschillende criteria, zoals de aankoopprijs, de beschikbare ecopremies, het reële verbruik, de kostprijs van onderhoudsbeurten, belastingen en verzekeringen, evenals de kost van het risico (in verband met vroegtijdige slijtage van bepaalde onderdelen, zoals de partikelfilter of de uitlaatgasrecirculatieklep) heeft de VAB-studie aangetoond dat benzine vaak interessanter is. Zo had bijna de helft van de bestuurders die een diesel hebben gekozen, een benzinemotor moeten kiezen voor zijn auto. Dat zijn vooral degenen die minder dan 15.000 kilometer per jaar rijden of minder dan 20.000 kilometer per jaar op korte trajecten voornamelijk in de stad of op secundaire wegen.

Toyota is tot dezelfde conclusie gekomen als VAB, en zegt er zelfs bij dat hoe groter de auto, hoe interessanter het is op benzine te rijden als je zelden op de snelweg komt of weinig rijdt (maximum 15.000 kilometer per jaar. Dat komt omdat in die gevallen het reële verbruik van de dieselmotor veel verder verwijderd is van het normverbruik (plus 20 procent). De studie van Toyota hield ook rekening met de restwaarde. Kleine auto's worden namelijk benadeeld door de overheidspremie, die de prijs van de dieselversie aanzienlijk doet dalen (70 procent van de auto's die minder dan 115 gram CO2 uitstoten, zijn diesels). Toyota en VAB wijzen er ook op dat een diesel weliswaar vaak beter is op het vlak van CO2, maar dat hij wel meer NOx en meer fijn stof verspreidt. Hierdoor hebben ze een grotere impact op het milieu dan benzinemotoren.

Ter informatie geven we u enkele resultaten mee van de studies van VAB en van Toyota voor een gebruiker die 15.000 kilometer per jaar aflegt, aan de huidige prijs, waarbij diesel ongeveer 0,30 euro minder kost dan benzine.

Voor de VAB heeft een Toyota Avensis 1.6 op benzine een kostprijs per kilometer van 0,46 euro, tegenover 0,53 euro voor de 2.0 D-4D. Voor de Toyota iQ is de kostprijs per kilometer dezelfde tussen een 1.3-benzineversie en een 1.4 D-4D: 0,34 euro. Voor de Renault Scenic heeft de 1.4 TCE op loodvrij een kostprijs per kilometer van 0,51 euro tegenover 0,54 euro voor de 1.9 dCi. De Peugeot 3008 vertoont dezelfde balans tussen de 1.6 T op benzine en de 2.0 HDi: 0,55 euro. Zelfs de VW Golf BlueMotion (0,44 euro) is in deze omstandigheden minder interessant dan de 1.4 TSI (0,43 euro) !

De studie van Toyota komt bijna tot dezelfde conclusies. Hier is de iQ echter interessanter met een dieselmotor (0,28 euro tegenover 0,34 euro), dankzij de overheidskorting. De iQ 1.0 kost echter slechts 0,26 euro per kilometer. Voor de Avensis zijn de cijfers echt vergelijkbaar: 0,46 euro voor de 1.6 en 0,49 euro voor de 2.0-diesel. De balans is ook in het voordeel van de benzineversie voor de Auris, de Urban Cruiser en de Verso. De Yaris vormt een uitzondering op de regel, opnieuw dan de overheidspremie.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten