Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Elektrische auto’s: vooral in rijke landen

Geschreven door Olivier Maloteaux op 05-11-2017

Een studie van de vereniging van Europese autoconstructeurs toont nog maar eens aan dat elektrische auto’s vooral goed verkopen in rijke landen of in landen waar hoge premies worden uitgekeerd.

Nu de Europese Commissie zijn doelstellingen herbekijkt voor de reductie van de CO2-uitstoot van het verkeer tegen 2030 door meer in te zetten op elektrische auto’s, heeft de ACEA, de vereniging van Europese autoconstructeurs, er nog eens op gewezen dat elektrische auto’s vooral het voorrecht van rijke mensen blijven. “Het marktaandeel van elektrische auto’s raakt enkel boven de 1 procent in landen waar het BBP per inwoner hoger ligt dan 30.000 euro,” zo vertelt Erik Jonnaert, Algemeen Secretaris van de ACEA. “Voor elektrische auto’s wordt Noorwegen vaak als een voorbeeld genomen, maar dat land heeft een BBP per inwoner van 64.000 euro, het dubbele van het Europese gemiddelde”. Met zijn marktaandeel van 29 procent elektrische auto’s is Noorwegen vandaag de grote uitzondering in Europa. Jonnaert wijst er daarom op dat niet alle landen even sterk elektrisch zijn en dat de Europese overheid daar rekening mee moet houden bij het bepalen van haar politieke strategie en doelstellingen.

Druppelsgewijs

De cijfers tonen bovendien aan dat het marktaandeel van elektrische auto’s enkel hoger ligt in landen die forse stimuli toekennen aan dit type voertuig. “Hoewel de constructeurs hun aanbod van elektrische auto’s uitbreiden, stellen we jammer genoeg vast dat hun marktpenetratie erg laag blijft en erg versnipperd is doorheen de Europese Unie. Hoe goed het eindproduct ook moge zijn, het volstaat niet om vraag te creëren. Om de verkoop een duw in de rug te geven moeten de stimuli daarom coherent en homogeen zijn en moet er ook veel meer worden geïnvesteerd in de laadinfrastructuur,” zo besluit de Secretaris-Generaal van de ACEA.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten