Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Het autosalon: buitenkans of gebakken lucht

Veel automobilisten stellen hun aankoop uit tot het jaarlijkse autosalon van Brussel, in de veronderstelling dat de kortingen dan een hoogtepunt bereiken. Maar is dat wel zo?

Weinig autosalons ter wereld zijn zodanig op de verkoop gericht als dat van Brussel. En eigenlijk is het niet meer dan logisch dat de merken de gelegenheid te baat nemen om de bezoeker te verleiden tot de aankoop van een nieuwe auto. De klanten staan letterlijk voor het grijpen, half gehypnotiseerd door felle spots, flitsende videobeelden, luide muziek, grote procenten en bevallige hostessen. Voeg daarbij het sociologische verschijnsel “zien kopen doet kopen”, en alle factoren zijn verenigd om de klant in een koopstemming te brengen.

Loont wachten tot januari de moeite?

De meeste merken sparen dan ook al hun marketing- en salesbudget op tot die ene maand aan het begin van het jaar, in de strijd naar marktaandeel en cijfers. Ze beschouwen het salon als een barometer voor de rest van het jaar en willen kost wat kost een goede start maken. De salonkortingen zijn door de band genomen daadwerkelijk hoger dan tijdens de andere maanden, met die kanttekening dat vele merken en dealers in november en december een tandje bijsteken om nog snel een voorraadje te liquideren en hun quota (lees: bonus) te halen.

Naar de Heizel of de dealer?

Of het dan de moeite loont om naar de Heizel af te reizen? Ja en neen. Het voordeel is dat u alle auto's onder één dak vindt en er (meestal) ter plaatse een ritje mee kunt maken, zij het vaak als passagier. De kortingen die u op het salon krijgt, zijn echter meestal ook van toepassing bij de dealer. Die neemt vaak ook meer tijd om tekst en uitleg te geven bij de verschillende modellen, versies en promoties en biedt u de gelegenheid om zelf en op uw eigen tempo achter het stuur te kruipen van een testwagen. Bovendien kunt u op het salon geen overnamevoorstel krijgen voor uw oude auto.

Kan ik mijn bestelling annuleren?

Wat als u zich toch heeft laten verleiden tot een aankoop op het salon en u ziet achteraf een betere aanbieding of hebt spijt van uw beslissing? Volgens de Belgische wetgeving hebt u zeven werkdagen de tijd om uw bestelling te annuleren. Als u gebruik wenst te maken van dit herroepingsrecht, moet u dit per aangetekende brief melden aan de verkoper. Hebt u de auto in de showroom gekocht, dan is de bestelling bindend en kunt u haar enkel mits betaling van een schadevergoeding ongedaan maken. Hoeveel die vergoeding bedraagt, is niet wettelijk geregeld, maar staat vermeld in de algemene voorwaarden van de verkoper.

WEDSTRIJD :
WIN UW GT EXPERIENCE tijdens Dream Cars (23 > 25/01/2015) MET AUTOGIDS!

KLAAR VOOR EEN ADEMBENEMENDE RIT ALS PASSAGIER IN DE SUPERCAR VAN UW DROMEN ?
KOM DAN LANGS OP ONZE DREAM CARS-STAND VAN 23 TOT 25 JANUARI 2015! Meer info >

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten