Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Stadstol in Brussel: een mislukking?

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-08-2021

Een verklaring van Rudi Vervoort (PS) op BX1 lijkt erop te wijzen dat de SmartMove-tol in de problemen zit. De stadstol van Brussel zal naar verwachting niet worden ingevoerd in 2022... en ook niet vóór 2024.

Brussel wil de toegang met de auto betalend maken, evenals het aantal afgelegde kilometers. Deze door camera's gestuurde kilometerheffing, bekend onder de naam SmartMove, zou naar verwachting in 2022 worden ingevoerd. Maar blijkbaar zal het toch niet zo snel gaan. Het Gewest wacht nog steeds op de conclusies van de Raad van State alvorens de onderhandelingen met Vlaanderen en Wallonië voort te zetten. Maar minister-president Rudi Vervoort (PS) is niet optimistisch over de invoering ervan. Tenminste tijdens de huidige ambtstermijn van de Brusselse regering, d.w.z. tot de verkiezingen van 2024. Hij deelde zijn twijfels erover op radiozender BX1.

Algemene verontwaardiging

Even ter herinnering: al bij de aankondiging in oktober 2020 werd het SmartMove-project in de rest van het land nogal slecht ontvangen. De andere twee gewesten waren zeer kritisch, vooral over de belastingdiscriminatie. Met het oog op de stadstol zouden de Brusselaars worden vrijgesteld van BIV en verkeersbelastingen. Automobilisten uit de andere gewesten zouden dat voordeel niet hebben dus dubbel worden belast. Bovendien bestaat het risico van belastingontduiking door een voertuig in Brussel in te schrijven zonder er ooit te rijden, of toch zeer zelden.

Constante tracking

Bovendien vereist dit type tol een heel controlesysteem om de afgelegde kilometers te berekenen. Daarvour zouden ANPR-camera's worden gebruikt om automobilisten te volgen, gecombineerd met een smartphone-applicatie of een elektronisch toltoestel! Tenslotte stelt de economische wereld de invoering van een belasting op de toegang tot Brussel niet op prijs.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten