Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / 2030: strengere normen dan verwacht in Europa

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-12-2018

Het Europees Parlement wou een vermindering van 40% van CO2-emissies tegen 2030, de Commissie was tevreden met 30%. Een compromis tussen de wetgevende en de uitvoerende macht stelt het doel uiteindelijk op 37,5%.

Voor de auto-industrie is het te ambitieus en voor de verdedigers van het milieu is het te weinig. Toch toont Europa zich strenger dan aangekondigd. Hoewel het Europees Parlement voorstander was van een vermindering van de CO2-uitstoot met 40% tegen 2030, schatte de Commissie dat 30% realistischer was. Uiteindelijk zijn de twee Europese machtsorganen tot een compromis gekomen dat meer overeen komt met de wensen van het Parlement: 37,5%. Als deze marge door het Parlement en de Europese Raad worden goedgekeurd, zullen auto’s tegen 2030 dus 37,5% minder CO2 moeten uitstoten dan in 2021 (95 g/km in 2021). En dat terwijl de diesel vermeden wordt!

Niet tevreden

Duitsland sloot zich eerder aan bij de Oost-Europese landen en pleitte voor een daling van 30%. De andere landen waren eerder voorstander van 40%. Dit compromis van 37,5% doet echter de tanden knarsen van de autofabrikanten. Ze tonen zich dreigend. Volgens hen zal het voldoen aan deze normen enorme kosten met zich meebrengen. De vereniging van de automobielindustrie, de ACEA, heeft een “verwoestend effect” op de werkgelegenheid aangegeven. De organisatie voegt hieraan toe dat “de industrie betreurt dat deze doelstelling voor 2030 uitsluitend beantwoordt aan politieke motieven, zonder rekening te houden met de technologische en sociaaleconomische realiteit”. Bij de milieugerichte ngo’s wordt er ook geklaagd, maar dan om de niet ambitieus genoege maatregel aan te klagen.

35% marktaandeel

Het is in elk geval een grote uitdaging voor de industrie, aangezien zulk een CO2-gemiddelde enkel haalbaar met een marktaandeel van minstens 20% voor elektrische auto’s of auto’s met een uitstoot van minder dan 50 g/km, en dat tegen 2025. Tegen 2030 zou dat aandeel zelfs 30% moeten bedragen. Dat zou de markt kunnen openzetten voor auto’s op waterstof. In elk geval lijken alle Europese beslissingen de automobilist te leiden naar deels of volledig elektrische oplossingen. Zowel door de homologatienormen als door de belastingen en de verkeersbeperkingen die worden overwogen in de komende 5 tot 10 jaar. Anders moeten er andere transportmiddelen worden overwogen… als die er zijn!

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten