Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Audi: V6-diesels compatibel met duurzame brandstoffen

Geschreven door Frédéric Kevers op 28-02-2022

Audi heeft bevestigd dat zijn V6-dieselmotoren kunnen worden gebruikt met hernieuwbare brandstoffen, reFuels. Een doeltreffende manier om de uitstoot te verminderen met HVO-diesel.

Audi zet zijn streven naar koolstofneutraliteit voort en breidt het gamma dieselmotoren uit die compatibel zijn met hernieuwbare brandstoffen, in dit geval HVO-diesel. Na de viercilinder-TDI’s  genieten nu ook de V6-diesels van het merk met de vier ringen van deze compatibiliteit, die zorgt voor een lagere uitstoot.

Vier- en zescilinders compatibel

Audi had het gebruik van HVO-diesel in heel Europa al gevalideerd als brandstof voor zijn sinds juni 2021 gebouwde viercilinder-TDI's in de Audi A3, Q2 en Q3, terwijl de R4 TDI-motor in de A4, A5, A6, A7 en Q5 sinds medio 2021 compatibel is met HVO-diesel in drie landen: Denemarken, Italië en Zweden.

Ook de V6-TDI's van het merk zullen voortaan dus compatibel zijn met deze schonere brandstof. Het gaat echter alleen om de zescilinders tot een vermogen van 210 kW (286 pk). Ze zullen te vinden zijn onder de motorkap van de A4, A5, A7, A8, Q7 en Q8 die vanaf medio februari 2022 worden geproduceerd. Begin maart zullen ook de met een V6-TDI uitgeruste Q5 en A6 Allroad (maximum 180 kW/245 pk) op HVO-diesel kunnen rijden.

Audi HVO Diesel

Vernieuwbare diesel, maar dan nog...

HVO-diesel is dus een hernieuwbare brandstof die wordt geproduceerd uit restmaterialen en afval, zoals gebruikte bak- en braadolie uit bijvoorbeeld de levensmiddelenindustrie. Het principe bestaat erin waterstof in de oliën op te nemen om ze om te zetten in alifatische koolwaterstoffen, zodat ze in dieselmotoren kunnen worden gebruikt. Ze kunnen dan in een concentratie van 100% worden gebruikt als brandstof of als aanvulling op ‘conventionele’ diesel ter vervanging van fossiele componenten. HVO (met waterstof behandelde plantaardige olie) zelf kan de CO2-uitstoot met 70-95% verminderen in vergelijking met fossiele diesel. Bovendien heeft HVO-diesel, dankzij een hoger cetaangetal, een betere en schonere verbranding dan conventionele diesel.

>> Lees ook – HVO BlueDiesel: degene die amper vervuilt?

Deze hernieuwbare brandstoffen, die worden gereguleerd door de EN 15940-norm, staan bekend als XTL (X-to-liquid), wat BTL (biomass-to-liquid), GTL (gas-to-liquid) en PTL (power-to-liquid) omvat. Bij Audi hebben alle compatibele dieselmodellen een XTL-sticker op de tankdop. Momenteel bieden meer dan 600 tankstations in Europa HVO-diesel aan, voornamelijk in de Scandinavische landen. Omdat de productie van deze brandstof echter complexer is, blijft ze duurder dan conventionele diesel. In oktober 2021 bedroeg de prijs van HVO100 bijvoorbeeld 2,81 euro/l bij Q8.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten