Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Berlijn gaat straatlantaarns inzetten als laadpalen

Geschreven door Frédéric Kevers op 08-04-2022

De Duitse hoofdstad Berlijn gaat 200 in straatlantaarns geïnstalleerde laadpalen installeren via een partnerschap met Ubitricity, een dochteronderneming van Shell.

Het opladen van elektrische auto's in stedelijke gebieden is een van de struikelblokken voor de ontwikkeling van EV's. Naast de openbare oplaadpunten gaat de stad Berlijn daarom oplaadpunten ontwikkelen die in de straatlantaarns zijn geïntegreerd. De technologie zal worden geleverd door Ubitricity, een dochteronderneming van de Shell-groep. Een openbaar initiatief om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.

Maximum 3,7 kW

Het voordeel van de door Ubitricity voorgestelde oplossing is dat die gemakkelijk in straatlantaarns kan worden geïntegreerd zonder dat het bestaande elektriciteitsnet ingrijpend moet worden gewijzigd, aangezien het oplaadvermogen beperkt is tot 3,7 kW via een eenfasige 16 A-kabel voor een spanning van 230 V.

Deze oplaadpalen, die al in gebruik zijn in het Verenigd Koninkrijk, moeten de oplaadmogelijkheden verbeteren voor stadsbewoners met elektrische voertuigen - of plug-in hybrides - die geen eigen parkeerplaats hebben waar een oplaadpaal kan worden geïnstalleerd. In eerste instantie zullen 200 van deze palen worden geïnstalleerd, maar het is de bedoeling dit aantal snel op te trekken tot 800. Met een hoogte van 158 cm, een breedte en diepte van 19,5 cm en een gewicht van 27 kg zijn deze oplaadmodules perfect geschikt voor gebruik in stedelijke gebieden.

Ubitricity Heinz Charging station by Shell

Duurzaam opladen

Deze in straatlantaarns geïntegreerde opladers, "Heinz" genoemd, moeten het opladen vergemakkelijken voor EV-rijders die thuis geen toegang hebben tot een eigen laadpaal, maar hun voornaamste doel is stadsbewoners aan te moedigen om voor een elektrische auto te kiezen en bij te dragen tot de vermindering van de CO2-uitstoot, om zo de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden te verbeteren.

Bovendien kondigt Ubitricity aan dat zijn laadpalen gevoed zullen worden met elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen, geleverd door Shell Energy Retail. Het is denkbaar dat dit een compensatiesysteem is en dat Shell zich zal inzetten het equivalent van de door zijn laadpalen verbruikte elektriciteit duurzaam te produceren, aangezien deze "laadpalen" gebruik zullen maken van bestaande openbare infrastructuur.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten