Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Pilootproject BMW iX5 Hydrogen test mogelijkheden waterstof

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-03-2023

De BMW iX5 Hydrogen, die gebruikmaakt van een brandstofcel en dus waterstof tankt, maakt deel uit van een Belgisch pilootproject dat 100 wagens in het verkeer zet. De start wordt gegeven in Antwerpen.

BMW heeft havenstad Antwerpen gekozen als de locatie voor een pilootproject waarin de BMW iX5 Hydrogen in het verkeer gezet wordt. Het gaat om 100 exemplaren die zullen dienen voor demonstraties en voor tests bij verschillende doelgroepen, om de mogelijkheden van massaproductie te onderzoeken. 

BMW iX5 Hydrogen Antwerpen

Rijbereik en tanken?

De BMW iX5 Hydrogen maakt gebruik van twee met koolstofvezel versterkte waterstoftanks die de elektrisch aangedreven SUV een rijbereik van 504 kilometer geven. Het elektrische aandrijfgeheel combineert een bij Toyota geleende brandstofcel met een continu vermogen van 125 kW met een lithium-ionbufferbatterij die de 170 kW krachtige elektromotor kan aandrijven. Dat levert de achterwielaangedreven BMW iX5 Hydrogen een systeemvermogen van 401 pk op. 

Het grote voordeel tegenover een elektrische batterij-auto (BEV) is de snelheid waarmee je tankt. De BMW iX5 Hydrogen beschikt niet over een stekker, maar maakt gebruik van een brandstofcel om waterstof om te zetten in elektriciteit. Het tanken van die waterstoftanks neemt niet langer dan drie à vier minuten in beslag.

Update 9/03/2023

Volgens Jürgen Guldner, hoofdingenieur van het BMW iX5Hydrogen-project, moet het eerste BMW-productiemodel met een brandstofcel in de tweede helft van het decennium op de markt komen. Het zal gebaseerd zijn op de nieuwe Neue Klasse-architectuur voor elektrische voertuigen, die in de eerste plaats werd ontwikkeld voor batterij-elektrische voertuigen, maar ook geschikt is voor andere soorten motoren. Als aanpassing aan deze architectuur zal BMW waterstoftanks ontwikkelen met vormen en volumes die vergelijkbaar zijn met de accu's in conventionele elektrische modellen. De waterstofbrandstofcel zou beter geschikt zijn voor grote modellen die bedoeld zijn voor lange afstanden.

BMW wacht echter tot de infrastructuur voor waterstofdistributie voldoende ontwikkeld is om een FCEV-model op grote schaal op de markt te brengen. Dit zal afhangen van hoe snel de Europese autoriteiten hun richtlijn over de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen omzetten in een verordening. Deze statuutwijziging zou de installatie van waterstoftankstations om de 150 km op hoofdwegen voor vrachtwagens verplicht maken. De infrastructuur zou dan vervolgens kunnen worden gebruikt voor personenwagens.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten