Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / BMW Neue Klasse: ook op waterstof?

Geschreven door Frédéric Kevers op 04-08-2022

BMW overweegt de mogelijkheid om zijn nieuwe Neue Klasse-platform ook uit te rusten met een brandstofcel op waterstof, en dus niet op batterijen alleen.

Zoals bekend is de brandstofcel op waterstof het belangrijkste alternatief voor de batterij-elektrische architectuur. Goed of fout vanuit ecologisch oogpunt? Dat is een ander debat. BMW zet in ieder geval de deur open om zijn Neue Klasse-platform ook met zo'n brandstofcel uit te rusten. Zo houdt het een optie achter de hand die geschikt kan zijn voor specifieke voertuigtypes en markten.

"In onze ogen is waterstof het ontbrekende stukje van de puzzel dat elektromobiliteit kan voltooien op plekken waar batterij-elektrische aandrijfsystemen moeilijk zullen doorbreken." (Oliver Zipse, BMW CEO)

Voor de X5?

BMW heeft zich opgeworpen als de belangrijkste voorstander van waterstof in de Duitse auto-industrie. De Volkswagengroep en Mercedes hebben de technologie opgegeven om zich te concentreren op elektrische voertuigen met batterijen. BMW test de iX5 Hydrogen in reële omstandigheden als voorbereiding op de volgende generatie. Deze zal gebruikmaken van het Neue Klasse-platform en zou dus een waterstof-brandstofcelvariant (FCEV) kunnen aanbieden.

Maar de eerste modellen op deze architectuur van de volgende generatie worden de opvolger van de 3 Reeks en een sportieve SUV in een compacter formaat. De brandstofcel is vooral een geschikte oplossing om een behoorlijke actieradius te verlenen aan grotere en dus inherent zwaardere modellen zonder dat daarvoor dure en grote batterijpacks nodig zijn.

Het voordeel van FCEV's is bovendien hun aanzienlijk kortere oplaadtijd - 4 tot 5 minuten voor een volle tank waterstof -, zelfs in vergelijking met een batterij met hoge spanning, zoals 800 volt, en dus een krachtig oplaadvermogen.

De concurrentie organiseert zich

Op dit moment bieden alleen Toyota en Hyundai FCEV-modellen aan, met respectievelijk de Mirai en de Nexo, waarvan de verkoop nog bescheiden maar de ervaring van goudwaarde is. Verder is waterstof een optie voor verscheidene andere Japanse fabrikanten, terwijl ook Franse spelers belangstelling tonen. 

Zo heeft Stellantis al twee bestelwagens op de markt gebracht waarbij de elektrische motor wordt aangedreven door een combinatie van een oplaadbare batterij en een waterstofbrandstofcel. Renault overweegt deze optie ook en mikt op 2030. De jongste concept van de Scénic (Vision) werd met gelijkaardige technologie onthuld.

Groene waterstof?

Zoals we in de inleiding al vertelden, is de waterstofbrandstofcel een ideale oplossing voor het terugdringen van "uitlaatgassen", want zij stoot alleen waterdamp uit, maar het probleem van de waterstofproductie moet in rekening worden gebracht. Vanuit ecologisch, economisch en energetisch oogpunt is de relevantie van waterstof nogal discutabel, zelfs als het om de "groene" variant gaat, verkregen uit hernieuwbare energie.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten