Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Brussel: luchtvervuiling bestuderen om beter te kunnen ademen

Geschreven door Frédéric Kevers op 19-10-2020

Om beter te kunnen strijden tegen de luchtvervuiling, gaat Brussel de emissies van 150.000 voertuigen meten en bestuderen in 2020 en 2021.

Om de kennis van de vervuilingsmechanismen binnen het gewest uit te breiden, heeft Brussel beslist om de bronnen van fijnstof- en CO2-emissies van het wegverkeer grondiger te analyseren. Er worden niet minder dan 150.000 voertuigen gemeten.

Diesel vs. benzine

Het analyseprogramma haalt zijn inspiratie bij soortgelijke onderzoeken die al zijn geoverd in andere steden, zoals Londen en Parijs, en moet het mogelijk maken om het vervuilingsniveau van diesel- en benzinewagens te bepalen, om bijvoorbeeld de verhouding tussen Euro 6-diesels en hun benzinetegenhangers na te gaan en om specifieke wagenparken onder de loep te nemen, zoals de taxi's, lichte bedrijfsvoertuigen, enzovoort.

In Londen toonde een soortgelijk onderzoek inderdaad aan dat de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) van dieselwagens 6 keer hoger lag dan die van benzinevoertuigen. In de Franse hoofdstad lagen diezelfde emissies bijna 5 keer lager bij Euro 6-benzines vergeleken met Euro 6-diesels. De focus zal dus worden gelegd op de Euro 6d-diesels in Brussel, om de invloed van roetfilters te kwantificeren, die bekritiseerd worden omdat ze vaak slecht (of zelfs niet) worden onderhouden, of zelfs worden verwijderd.

Gezond ademen

Het programma gaat uiteraard verder dan enkel de vervuiling van de transportsector en bekijkt ook andere factoren die de luchtkwaliteit in Brussel beïnvloeden, waarbij sommige metingen worden geregistreerd via openbare meetstations, maar ook dankzij de medewerking van burgers. Het hoofddoel blijft om oplossingen te vinden om de luchtkwaliteit in Brussel te verbeteren, zoals Brussels minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) bevestigt: "We hebben nog steeds een probleem met de luchtkwaliteit. De wetenschappellijke kennis breidt uit en wordt preciezer, terwijl de zorgen van de bewoners toenemen." Hij geeft ook aan dat hoewel Brussel voor de eerste keer de stikstofobjectieven van de EU heeft bereikt in 2019, de normen van de WHO nog steeds niet worden gehaald.

Deze initiatieven van Brussel worden ondersteund door de Bloomberg Philantropies-stichting, die hoopt dat de keuze voor Brussel als hoofdstad van de Europese Unie Europa bewust zal maken van de problematiek van de luchtkwaliteit en als voorbeeld zal dienen voor de andere grootsteden van het Oude Continent.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten