Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Canada verbiedt ook nieuwe verbrandingsmotoren vanaf 2035

Geschreven door Frédéric Kevers op 02-07-2021

Canada gaat de verkoop van nieuwe voertuigen met een verbrandingsmotor verbieden in 2035, waarmee het land de Europese tendens volgt, maar dan met zijn eigen culturele, geografische en klimatologische uitdagingen.

De Canadese regering heeft besloten dat de verkoop van nieuwe auto's en lichte vrachtwagens met verbrandingsmotoren vanaf 2035 verboden zal zijn, in navolging van onder meer Europa. Deze drastische maatregel maakt deel uit van Canada's strategie om tegen 2050 koolstofneutraal te worden.

Noord-Amerikaanse harmonisatie

Naast deze verklaring lijkt Canada een besluit te globaliseren dat reeds was genomen door de provincie Quebec, die zich had aangesloten bij de staat Californië in de Verenigde Staten om de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren vanaf 2035 te verbieden. De Canadese regering zegt bij monde van Jonathan Wilkinson, minister van Milieu, dat ze "met de Verenigde Staten wil samenwerken om de wetgeving over energie-efficiëntie te harmoniseren, en dat wij investeren in consumentenpremies, oplaadstations, belastingverlaging voor bedrijven en overgangskosten voor de industrie."

Deze maatregelen om ICE-voertuigen geleidelijk uit te bannen, maken deel uit van een plan van de Canadese premier Justin Trudeau om Canada tegen 2050 een land te maken met een nuluitstoot van broeikasgassen.

Een sterk besluit

Voor Canada is een dergelijke beslissing zelfs nog groter dan voor de meeste Europese landen. Niet alleen is het Canadese wagenpark een mix van Europese en Amerikaanse voertuigen, met een sterke aanwezigheid van voertuigen met zware motoren zoals pick-ups, maar Canada profiteert, net als de Verenigde Staten, ook van veel lagere prijzen aan de pomp dan in Europa.

Naast het algemene probleem van voldoende "groene" elektriciteitsproductie is het de geografie van het land die zich niet gemakkelijk leent voor elektrische mobiliteit zoals we die vandaag kennen, met bewoonde gebieden die over het algemeen veel verder van elkaar verwijderd zijn dan in Europa. Dit kan al snel problematisch worden, gezien de beperkte actieradius van de huidige elektrische voertuigen. De inspanning om een oplaadnetwerk met voldoende dichtheid op te zetten, zal dus essentieel zijn.

De constructeurs en batterijleveranciers hebben dus ongeveer vijftien jaar de tijd om oplossingen te vinden waardoor de accu's goedkoper worden, een hogere energiedichtheid hebben en dus een groter bereik, en minder gevoelig zijn voor klimaatschommelingen. Werk voor de boeg, dus.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten