Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / CO2-kampioenen

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-10-2009

Volgens de Europese NGO T&E (Transport and Environment) slaagden Mazda en BMW er het best in om de CO2-uitstoot van hun modellen te reduceren. Fiat en PSA blijken dan weer de zuinigste modellen in absolute zin te hebben.

Van de 14 bestverkopende autogroepen in Europa wisten BMW en Mazda de meeste vooruitgang te boeken in de reductie van hun verbruik en dus hun CO2-uitstoot tijdens verkoopsjaar 2008. Maar Fiat en PSA-Peugeot-Citroën zijn nog steeds de groepen die de laagste gemiddelde CO2-uitstoot halen. Die gegevens zijn naar voren gekomen in een studie van T&E, een federatie van Europese NGO's die zowel met transport als met milieu bezig zijn.

Met een gemiddelde CO2-uitstoot van 138 g/km domineren de merken van de Fiat-groep (Alfa Romeo, Fiat en Lancia) de zuinigheidslijst. De Italiaanse groep slaagde er zelfs in om de winnaar van 2007, PSA, voorbij te steken, die het tot 139 g/km schopt. Maar voor beide merken geldt wel dat ze in 2008 ten opzichte van 2007 maar weinig vooruitgang hebben geboekt. Zo kwamen ze uit op een respectievelijke reductie van de uitstoot van CO2 van 2,9 en 2,0 procent. De rest van de top 5 bestaat uit Renault, Toyota en Hyundai.

BMW en Mazda staan veel verder op de lijst, namelijk op de negende en de elfde plaats, maar ze kregen wel een schouderklopje van T&E. Beide merken hebben namelijk een forse vooruitgang geboekt tegenover 2007. Het Efficient Dynamics van BMW (en Mini) werpt zijn vruchten af en leverde een uitstootreductie van 10 procent op. Mazda wist zijn modellen 8,2 procent schoner te maken. Verder werden ook mooie scores gehaald door Hyundai (7,6 procent) en de Ford-groep, die door Jaguar en Land Rover te verkopen een uitstootwinst van 6,7 procent boekte. Maar zelfs met die twee luxemerken in zijn porteffeuille had de grote groep nog 3,2 procent beter gedaan. Op de vijfde plaats staat Suzuki, met een reductie van 4,9 procent.

Verbazend genoeg scoort VW matig (reductie van 3,3 procent). De Duitse groep heeft heel wat uitstootremmende technologie in huis, maar biedt die nog te vaak alleen als optie aan of enkel op specifieke modellen in plaats van zijn hele gamma zuiniger te maken. Hetzelfde geldt voor Honda (2,2 procent) en Toyota (2,4 procent), ondanks hun hybride modellen. De rest van de constructeurs wist winsten te boeken van 4,0 tot 2,0 procent, met een gemiddelde van 3,3 procent.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten