Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / CO2: minder uitgesproken stijging in 2019

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-12-2019

Ondanks diverse maatregelen in de autosector is de CO2-uitstoot van fossiele oorsprong in 2019 toegenomen. Maar wel slechts een klein beetje, dankzij de economische groeivertraging en een lagere steenkoolconsumptie.

De huidige balans van het GCP (Global Carbon Project) geeft een stijging met 0,6 procent aan van de CO2-uitstoot uit fossiele oorsprong in 2019. Dat is minder dan in 2018 (+ 2,1 procent), maar het is niet wat werd nagestreefd in de marge van de COP 25, die rekent op een structurele daling. Toch is de toename minder groot dan de voorbije jaren dankzij een lagere steenkoolconsumptie. Dat geldt dan vooral in Europa en de VS (-10 procent). China blijft het goedje daarentegen gebruiken, tot grote bezorgdheid van het GCP. De economische groeivertraging in sommige regio’s zoals Indië heeft ook een positieve impact gehad op de daling van de CO2-uitstoot in 2019.

Nog niet genoeg

Toch wijst het GCP erop dat deze uitstoot (als gevolg van de verbranding van fossiele brandstoffen, de industrie en het cement) 66 procent hoger ligt dan in 1990, al gaat de stijging sinds 2010 wel trager. Het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP) schat echter dat de uitstoot van broeikasgassen vanaf 2020 jaarlijks met 7,6 procent zou moeten dalen tot 2030 om te voorkomen dat de temperatuurstijging boven de 1,5 graad Celsius komt. Het GCP en andere instanties zijn dus van mening dat de geleverde inspanningen niet volstaan. Voor automobilisten voelt het nochtans alsof de overheden snel heel wat beperkende maatregelen hebben ingevoerd (belastingen, verkeersbeperkingen, strengere normen) terwijl andere sectoren nauwelijks verantwoordelijk worden gehouden of gestraft.

Aardgas

Het GCP wijst ook op het gevaar van aardgas (en dus CNG). Het methaan dat als alternatief wordt voorgesteld lost het probleem geenszins op volgens de organisatie, zeker niet als het van fossiele oorsprong is. Vaak wordt het gebruikt als vervanger van steenkool. Bij de verbranding ervan komt weliswaar minder CO2 vrij, maar het ondergronds gewonnen gas draagt wel bij aan een toegenomen fossiele uitstoot. Voor biogas dat is gerecupereerd uit biomassa zien de zaken er anders uit, maar daar zijn maar weinig bronnen voor. Landen die sterk inzetten op kerncentrales, zoals Frankrijk, zagen hun uitstoot daarentegen dalen. Een andere factor waar rekening mee wordt gehouden, is de bezetting van land. De invloed van de verwoesting van koolstofbronnen (vooral dan bossen) zou volgens de GCP “moeilijk te becijferen” zijn.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten