Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ecologie / Controverse over elektrische auto's: nieuwe cijfers gepubliceerd (RTBF - 2019)

Vorige week zond de RTBF een reportage uit over de elektrische auto. Volgens de berekeningen van een professor van de universiteit van Luik zou een EV 700.000 km moeten afleggen voor hij ‘groen’ zou zijn. Een astronomisch cijfer dat sindsdien sterk naar beneden is herzien.

Overzicht :

697.612 km: dat is het aantal te rijden kilometers volgens de professor Energie aan de universiteit van Luik, Damien Ernst, voor een elektrische auto met een batterij van 80 kWh minder CO2 uitstoot dan een brandstofauto. Dit cijfer verbaasde ons meteen omdat de berekening meerdere variabelen miste, te beginnen met de CO2-voetafdruk van de verbrandingsauto of de kosten van het extraheren, raffineren of transporteren van petroleum. Zich bewust van de gebreken, komt de professor nu met nieuwe cijfers die veel realistischer zijn. En onderbouwd.

Controverse

Het onderwerp van de RTBF is veel in het nieuws geweest, het werd opgepikt door de Belgische en zelfs de buitenlandse pers. Dankzij het internet heeft informatie natuurlijk geen grenzen. Op verzoek van de RTBF ging professor Damien Ernst opnieuw aan tafel zitten afgelopen weekend om zijn berekeningen te verfijnen en ze meer “overeenstemmend” te maken met andere bestaande studies. Daar valt ook de studie van ADEME in Frankrijk onder, dat zeer serieus werkt aan de impact van de elektrische auto en die hem vandaag de dag beschouwt als minder CO2-uitstotend gedurende zijn levensduur (Franstalig artikel).

Globale kost

Aan de basis van de controverse hield de berekening van Damien Ernst alleen rekening met enkele elementen die kunnen worden gebruikt om de CO2-voetafdruk van een elektrische auto te bepalen. Daarbij werden er andere elementen verwaarloosd, zoals de CO2-kost voor de productie van de batterij zelf, of de kost voor het extraheren, raffineren en transporteren van petroleum tot in de tanks van auto’s.

Meer dan 34.762 km

Aan het einde van zijn lange berekening (liefhebbers kunnen hem hier lezen), krijgen we uiteindelijk slechts een kilometerstand van 34.762 km om een elektrische auto minder CO2 te laten uitstoten dan een brandstofauto. We zitten dus erg ver van de oorspronkelijk genoemde 700.000 km. Toch benadrukt de professor Damien Ernst dat er geen rekening gehouden is met de soms dubieuze methodes van Chinese bedrijven om die batterijen te bouwen. Kortom, de nieuwe berekeningen geven ons waarschijnlijk een realistischer resultaat, maar een die volgens ons nog niet voldoende onderbouwd is. Want vergeet niet dat de berekening nog steeds volledig voorbijgaat aan het verschil in CO2-kost tussen de productie van een brandstofauto (metalen, gedrukte circuits, motoren, versnellingsbakken, etc.) en die van een elektrische auto. Bovendien lijken de kosten voor het produceren van een kWh elektriciteit ook twijfelachtig (550 g/kWh voor de productie en 317 g/km voor het gebruik). Dat toont de realtime visualisatietool van de Europese energiemix ook aan (www.electricitymap.com).

Kritiek

Wat kunnen we concluderen uit deze controverse? Ten eerste, dat precieze berekeningen erg moeilijk te bepalen zijn en dat ze in de toekomst nog steeds voor veel debat zullen zorgen. Ten tweede moeten we realistisch blijven: elk object zal altijd een CO2-voetafdruk blijven hebben door zijn productie, gebruik en recycling. De elektrische auto ontsnapt daar niet aan, net zomin als een fiets. Daarom is het niet constructief om de elektrische auto af te breken door wat hij niet brengt. Laten we eerder nadenken over de voordelen die hij wel biedt: meer stilte, minder agressieve rijstijlen (dat is bewezen), lagere CO2-kosten (aangezien de brandstofauto meer blijft uitstoten) en een onmiddellijke reductie in NOx en fijne deeltjes in onze omgeving, wat de luchtkwaliteit verbetert. Dat is al veel, wetende dat de elektrische auto niet dé ultime oplossing is voor onze problemen.

Conclusie

We hebben de neiging om systematisch naar één oplossing te zoeken die overal toepasbaar is en elk probleem oplost. Dat is niet mogelijk. De elektrische auto is daarom slechts een van de middelen om onze mobiliteit te veranderen en de milieu-impact te verminderen, op voorwaarde dat het beleid zich richt op de productie van ‘groenere’ elektriciteit. Maar er zijn andere oplossingen: carpooling, openbaar vervoer, elektrische steps, de fiets, wandelen, thuiswerken, de waterstofauto (nee, echt!) of een auto op aardgas, ... Een storm in een glas water? Toch wel. Maar natuurlijk vooral een strijd tussen de voorstanders en de tegenstanders van de elektrische auto.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken