Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Resultaten van uitstoot- en verbruikstests in Frankrijk

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-04-2016

In de nasleep van dieselgate afgelopen najaar, heeft de Franse overheid tests uitgevoerd om het verbruik en de uitstoot te meten. Net als in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Er is goed en minder goed nieuws …

De resultaten van de commissie-Royal in Frankrijk zijn bekend. Het zijn gegevens uit tests van de UTAC (Union Technique de l'Automobile) op vraag van de milieuminister. Het uitstootniveau van 52 auto’s die al rondrijden (met Euro 4-, Euro 5- en Euro 6-norm) werd vergeleken met officiële cijfers. Volgens deze tests zijn Ford, Nissan, Opel en Renault slechte leerlingen. Mercedes is geen CO2-kampioen, maar komt er goed uit qua NOx. BMW, Peugeot en Toyota slaagden daarentegen voor alle proeven, net als de ‘oude’ Toyota Corolla Verso, de enige Euro 4-wagen. Volkswagen is zeker geen kneusje volgens de Europese criteria.

Tests

De 52 auto’s ondergingen drie verschillende tests bij de UTAC. De eerste en tweede test werden uitgevoerd op een testbank, in een laboratorium. De eerste reproduceert de officiële Europese cyclus (NEDC), maar met aanpassingen (zoals het inschakelen van de achteruitversnelling) om eventuele sjoemelsoftware om de tuin te leiden. De tweede test is een mix tussen de cyclus buiten de stad van de officiële homologatietest en een aangepaste cyclus om eventuele verschillen te meten. En dan is er nog de derde test, uitgevoerd op de weg. De technici bootsten de homologatiecyclus na en plaatsten een toestel om de reële uitstoot te meten.

Conclusies

De tests bevestigden dat je qua NOx-uitstoot beter kiest voor een auto met EGR- en SCR-technologie. Auto’s uitgerust met een EGR-klep en een NOx-filter tonen een opmerkelijk verschil. Op het vlak van verbruik blijkt opnieuw dat de officiële Europese norm (NEDC) puur een vergelijkingstool is. De norm weerspiegelt het werkelijke verbruik niet (dat hangt af van te veel factoren, ook menselijke), maar kan wel dienen om modellen te vergelijken “onder gelijke omstandigheden”. Dat bevestigt de indruk van veel automobilisten die soms een grote kloof vaststellen tussen het verbruik beloofd door het merk en het verbruik in de praktijk. Vandaar het belang om snel meer realistische procedures in te stellen.

Bekijk hier in detail de tests, de resultaten en de procedures

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten