Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Donald Trump wil Amerikaanse verbruiksnormen herzien

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-03-2017

De Amerikaanse president Donald Trump heeft in Detroit aangekondigd dat hij de verbruiksnormen voor nieuw verkochte auto’s in de VS wil herzien. Hij wil de doelstellingen voor 2022-2025 van het milieuagentschap schrappen.

Donald Trump heeft beslist zich te bemoeien met de verbruiksdoelstellingen van zijn land. Tijdens een bezoek aan Detroit kondigde hij aan dat hij aan het EPA (agentschap voor milieubescherming) zou vragen om de 5 jaar geleden vastgelegde verbruiksnormen te herzien. In die norm wordt bepaald wat het gemiddelde brandstofverbruik nog mag zijn tegen 2025: 54,5 ‘miles per gallon’ (4,36 l/100 km). De constructeurs vonden deze norm, die is vastgelegd door de regering-Obama, te streng. De nieuwe president wil het hen duidelijk gemakkelijker maken.

Klimaatontkenning

De mededeling die hij deed in het hart van “Motor City” Detroit komt er na een schrijven van de autoconstructeurs, die aangaven dat deze normen hen handenvol geld zouden kosten. En ze sluit ook aan bij de logica van Trump zijn programma rond milieuzaken. Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij de federale milieuregels wil schrappen. Hij heeft trouwens Scott Pruitt, een klimaatscepticus, aan het hoofd van het EPA benoemd. Die beslissing zal zeker leiden tot het opheffen van de normen die het agentschap onder Obama had bepaald. Maar milieubewegingen zijn niet van plan om zich te laten muilkorven en staan klaar om naar het gerecht te trekken. Ze zullen hun visie op de uitstoot van broeikasgassen daar willen verdedigen.

Uitdagingen voor constructeurs

De automobielgroepen die het document hebben ondertekend zullen weliswaar in hun nopjes zijn, maar ze zullen toch nog steeds rekening moeten houden met de normen van buiten de VS als ze ook elders auto’s willen verkopen. Vooral de Europese uitstootnormen zijn veel strenger. Autobouwers zullen dus enkel hun R&D-budgetten voor de Amerikaanse markt kunnen verminderen, die nog altijd erg zwaar wegen op een constructeur.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten