In Frankrijk moet de snelheid tijdens vervuilingspieken vaak beperkt worden tot 110 km/u op de snelweg. Dezelfde maatregel wordt ook van kracht in Duitsland en Oostenrijk. Deze twee landen hebben beslist om een limiet van 100 km/u (Tempo 100) op te stellen op bepaalde stukken snelweg. In Duitsland wordt dat duidelijk gemaakt via matrixdisplays of verkeersborden die aangeven dat de maximumsnelheid op 100 km/u ligt. Deze maatregel heeft dus invloed op bepaalde stukken die normaal gezien geen snelheidsbeperking hebben. In Oostenrijk leggen de ‘IG-L’-beperkingen ook een limiet van 100 km/u op. Elektrische auto’s of waterstofauto’s met een speciale inschrijving mogen 130 km/u blijven rijden vanaf 1 juli. Deze uitzondering zorgt voor tegenstand. Sommigen zien er een overtreding van de EU-wetgeving in, want buitenlandse automobilisten met een ‘groene’ wagen mogen niet genieten van dezelfde uitzondering, wat neerkomt op een vorm van discriminatie.