Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene mobiliteit op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Ecologie / E85 bio-ethanol binnenkort naar België

Tot nu toe was E85 bio-ethanol verboden in de Belgische pompen, maar de brandstof zou naar ons kunnen komen. Deze ‘biobrandstof’ is al talrijk aanwezig in andere landen, zoals Frankrijk. Maar je hebt er een aangepaste motor voor nodig.

Overzicht :

E85 bio-ethanol zou in 2020 in België moeten komen. De minister van Energie, Marie-Christinge Marghem (MR), heeft een ontwerp-besluit voorgelegd aan de Raad van State, dat het analyseert. E85 is een brandstof op basis van alcohol uit bieten, maïs of tarwe. Het bevat 70 tot 85% van dit soort ethanol, de rest bestaat uit ‘gewone’ benzine. Het werd een tijd geleden gepresenteerd als ‘biobrandstof’, maar tegenwoordig zijn de meningen verdeeld door het gebruik van landbouwgrond dat ook voor voedselproductie zou kunnen dienen. Bio-ethanol zou de CO2-uitstoot met 45% kunnen verminderen, maar enkel als het uit maïs of suikerbiet wordt gewonnen. Ethanol uit tarwe zou maar een effect van 3% hebben. En dat terwijl het verbruik hoger ligt (+25%) met dit type brandstof.

Compatibele motor

E85 wordt veel goedkoper verkocht bij onze Franse buren (€0,70/l), maar dat betekent nog niet dat de situatie hetzelfde zal zijn in België. Daarvoor zou E85 moeten worden gesubsidieerd, zoals in Frankrijk of Zweden. Anders kunnen we ons verwachten aan een prijs tot €2/l aan de pomp! In elk geval is het niet mogelijk om bio-ethanol te tanken met een auto die enkel ontworpen is voor E5- of E10-benzine (Eurosuper 98 of 95). Je moet dus een compatibele ‘FlexFuel’-wagen hebben (verschillende constructeurs bieden ze aan op andere markten), of je benzinewagen uitrusten met een ombouwkit. Zo’n systeem kost in Frankrijk tussen de €700 en de €1.600 volgens de cijfers van Le Figaro.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken