Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Eco Onderhoud: controle van reinigingssystemen

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-10-2020

De federatie van de autosector Traxio heeft het Eco Onderhoud gepresenteerd. Het is een procedure die de kwaliteit van de interne verbranding controleert door 5 uitlaatgassen te analyseren. Indien nodig wordt er een kuur voorgeschreven.

"73% van de motoren lijdt in stilte". Om dit te verhelpen, heeft Traxio het Eco Onderhoud gepresenteerd dat bij verschillende herstelcentra en werkplaatsen in België kan worden uitgevoerd. Het antivervuilingssysteem begint met een diagnose van 5 gassen via een sonde in de uitlaat: koolstofmonoxide (CO), stikstofoxiden (NOx), zuurstofgas (O2), koolstofdioxide (CO2) en koolstofhydroxide (HC). Na deze procedure van enkele minuten stelt de software een rapport op over de verzadigingskwaliteit en de staat van de sondes en filters. Het systeem is in staat om een duidelijk en nauwkeurig beeld te vormen van de staat van de interne verbranding. Het geeft een overzicht van de inlaat, injectoren, EGR-klep, de turbo, de uitlaatlijn en het oliecircuit. Het display van het controletoestel kan groene (OK), oranje of rode punten tonen.

Revalidatie

Vaak is er een kuur nodig. 2 op de 3 van de honderdduizenden auto's die al zijn getest in Frankrijk met de Ecodiag hadden minstens één defect. Oranje punten zijn vaak gemakkelijk op te lossen. Een kleine reiniging zonder demontage met additieven volstaan veelal om het probleem te verhelpen en de schadelijke emissies van de motor weg te filteren. De operatie kan eventueel worden herhaald als de analysator opnieuw oranje punten geeft na diagnose. Daarentegen vereisen rode punten meestal een of meerdere onderdelen die vervangen moeten worden. De garagist geeft de klant dan een offerte. Na tussenkomst moet het voertuig opnieuw de Ecodiag doorstaan om een groen rapport te krijgen.

Belangrijk?

Het primaire belang is om ervoor te zorgen dat de uitstoot van het voertuig de emissienormen respecteert. Zo kan een 'gereinigd' Euro 4-voertuig minder vervuilend uit de hoek komen dan een Euro 5 met een of meerdere problemen in het verbrandingsproces. Bovendien voorkom je pannes of grotere problemen met hoge reparatiekosten door sneller in te grijpen bij een opkomend defect. Een motor met een optimaal rendement verbruikt bovendien minder. Traxio spreekt over een daling tot 11% van het verbruik. Deze diagnose zou ook voor de technische keuring kunnen gebeuren, die strenger wordt vanaf 2021 qua uitlaatemissies.

Deze analyse, waarvoor een garage het label Eco Onderhoud nodig heeft met een opleiding van 2 dagen, moet algemeen gezien de verontreiniging van het huidige wagenpark ondersteunen en een zo laag mogelijk emissieniveau aanhouden. Dit preventieve onderhoudsproject heeft als doel een toekomstig 'netheidspaspoort' dat zou kunnen dienen als toegang tot lage-emissiezones. Tenslotte zouden ecocheques gebruikt kunnen worden om dit Eco Onderhoud te betalen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten