Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Euro 7 - een stand van zaken

Geschreven door Olivier Duquesne op 14-11-2022

De Europese Commissie is eindelijk klaar met het ontwerp van de Euro 7-normering, die minder streng is dan oorspronkelijk gepland en die ook gevolgen zal hebben voor elektrische voertuigen.

Als het ontwerp van de Europese Commissie gevalideerd wordt, dan treedt de voorgestelde Euro 7-norm vanaf 1 juli 2025 in voege voor nieuwe wagens. Het gaat om een pakket grenswaarden voor de uitstoot van schadelijke emissies, die Europa moeten helpen om de uitstoot van stikstofoxides met 35% te reduceren tegen 2035.

Klinkt ambitieus, maar de waarheid heeft haar rechten. Want eigenlijk is die Euro 7-norm niet zo veel strenger dan de normering die we vandaag hanteren. Voor benzineauto’s blijft de NOX-drempel namelijk 60 mg/km, maar ook diezelfde drempel zal ook gelden voor diesels (tegenover 80 mg/km bij Euro 6d).

Partikels en andere stoffen

De hoeveelheid fijnstof die door de verbrandingsmotoren van personenvoertuigen mag worden uitgestoten, verandert niet ten opzichte van Euro 6d. Anderzijds voorziet Euro 7 in een beperking van de emissies die verband houden met het remmen (stof van schijven en remklauwen en slijtage van de banden). De norm voor PM10 bedraagt 7 mg/km tot 2034 en daarna 3 mg/km.

De toegestane hoeveelheid uitgestoten CO wordt voor benzines gehalveerd van 1000 tot 500 mg/km. Voor diesels blijft dat 500 mg/km. Er wordt voortaan ook rekening gehouden met ammoniak, met een grenswaarde van 20 mg/km. Voor THC (totale koolwaterstofemissie) is de norm vastgesteld op 100 mg/km en voor NMHC (andere koolwaterstoffen dan methaan) op 68 mg/km voor zowel benzines als diesels.

Opvolging

Een nieuwigheid voor Euro 7 is dat emissies moeten worden gemeten door sensoren aan boord om deze op te volgen. Het doel is te voorkomen dat gebruikte voertuigen een veel hogere uitstoot hebben dan toen ze nog nieuw waren. Bovendien zal de goedkeuringscyclus ook moeten evolueren om wat dichter bij de realiteit te komen, vooral in stedelijke gebieden.

Ten slotte bedraagt voor benzineauto's de verdampingsgrens 0,50 g en die voor tijdens tankbeurten 0,05 g/l. De nieuwe normen voor auto's zijn tamelijk soepel, maar voor vrachtwagens heeft Europa besloten de schroeven wat strakker aan te draaien.

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten