Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Olie-industrie in de tegenaanval

Geschreven door Olivier Duquesne op 06-12-2017

FuelsEurope, een belangenvereniging van oliegroepen, neemt de verdediging van diesel op zich. Op basis van een aantal door haarzelf betaalde studies valt ze de vele dieselvijandige maatregelen aan en beweert ze dat de Euro 6d-motor schoon zal zijn.

Fuels Europe, de Europese vereniging van oliegroepen, belooft dat tegen 2030 dieselmotoren “de normen zullen respecteren”. Het gaat dan om de Euro 6d-normen, die eisen dat de motoren nauwer aansluiten bij de verbruikstests en die in 2020 in voege treden. Eerder dan diesel te verbannen ziet FuelsEurope liever een mix van de diverse oplossingen (olie, elektriciteit, aardgas, waterstof) in functie van de noodzaak. De lobbygroep suggereert ook dat wordt ingezet op de werking van de motoren en de kwaliteit van de brandstoffen. Om haar eisen kracht bij te zetten, heeft de vereniging de conclusies gepubliceerd van twee Britse studies die ze zelf heeft besteld. Volgens een studie van Ricardo zou de uitstoot van NOx en fijnstof op de weg (reële rijomstandigheden) vergelijkbaar worden met die in het laboratorium, of toch in een nieuw model, in auto’s die de Euro 6d-norm halen die verplicht wordt in 2020.

Diesel en elektriciteit: bijna even vuil

De andere studie van Aeris Europe vergelijkt de uitstoot van fijnstof in steden (zoals Parijs, Londen of München) in het geval alle voertuigen zouden voldoen aan de Euro 6d-norm van 2030 met een scenario waarbij alle diesels zouden worden vervangen door elektrische auto’s (ZEV) in 2030. In beide gevallen zou het uitstootniveau vergelijkbaar zijn. Met EV’s zou het niveau dan op 2.500 ton PM25 liggen, met diesels op 3.000 ton. De Euro 6d-dieselmotoren zouden de fijnstoflimieten niet langer overschrijden. De uitstoot van fijnstof zou dan volgens FuelsEurope vooral komen van andere factoren, zoals remmen en banden. Daar staat wel tegenover dat de NOx-vervuiling volledig verdwijnt met elektrische auto’s, terwijl die in auto’s met verbrandingsmotoren nog wel blijft bestaan. Het toegelaten jaarlijkse gemiddelde van 40 µg/m³ NO2 zou echter nog maar in 1 procent van de meetstations in Europa worden overschreden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten