Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Green NCAP: ecoscore voor auto’s

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-03-2019

De Euro NCAP voor de veiligheid, de Green NCAP voor het milieu. Deze nieuwe onafhankelijke instantie is opgericht om de milieu-impact van auto’s te meten.

Green NCAP is een nieuwe onafhankelijke organisatie, op basis van de Euro NCAP, die de ecologische balans van auto’s zal opmaken. Het aantal sterren hangt – voorlopig – af van twee criteria: de properheid van de lucht en de energie-efficiëntie. De tests worden uitgevoerd in laboratoria en op een circuit door 8 Europese vestigingen, onafhankelijk van de constructeurs. Het doel is om de consument zo objectief mogelijk te informeren. Gezien de impact van de Euro NCAP-beoordelingen op de veiligheid van auto’s, hoopt Green NCAP natuurlijk hetzelfde te bereiken bij de constructeurs. De eerste resultaten zijn al bekend, met scores van 0 sterren.

Lucht en rendement

De metingen van de luchtkwaliteit houden rekening met het emissieniveau van HC (niet-verbrande koolwaterstoffen), CO (koolmonoxide), NOx (stikstofoxiden) en PN (fijne deeltjes). Het resultaat, op 5 criteria, wordt vervolgens gegeven als score op 10. Dezelfde manier wordt gebruikt om de energie-efficiëntie te berekenen. De testers houden niet enkel rekening met verbruik. De gaan ook de capaciteit na van het voertuig om zijn energiebron in beweging om te zetten. De criteria worden elk jaar herzien en een derde categorie maakt binnenkort zijn opwachting: de uitstoot van broeikasgassen zoals CO2 (koolstofdioxide), CH4 (methaan) en het verschrikkelijke N2O (distikstofoxide of lachgas).

Eerste resultaten

Op basis van de eerste 2 criteria is een eerste lijst met resultaten gepubliceerd. Twee auto’s krijgen 5 sterren: de BMW i3 en de Hyundai Ioniq electric. Ze worden logischerwijs begunstigd door hun gebrek aan emissies (10/10) in gebruik en hun energierendement (8,5/10). We vinden vervolgens een benzinewagen terug met 4 sterren: de dynamische Volkswagen Up GTI! Verder hebben de BMW X1 18d sDrive (diesel) en de Mercedes A-Klasse 200 met automaat (benzine) 3 sterren behaald. De Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125 pk (Euro 6d-Temp) is de enige met 2 sterren.

Slechte studenten

Aan de onderkant van de ranglijst delen 6 modellen de score van 1 of 0 sterren. De Audi A7 Sportback 50 TDI Quattro (diesel), de Subaru Outback 2.5 CVT (benzine) en de Volvo XC40 T5 AWD (benzine) krijgen een enkele ster. Er wordt vooral verwezen naar hun energierendement. Maar ook al is hun rendement beter, de luchtkwaliteit van het volgende trio is zo slecht dat ze geen enkele ster behalen. 0 punten dus voor de Fiat Panda 0.9 TwinAir (benzine), de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 pk (Euro 6b in plaats van Euro 6d-Temp) en de Volkswagen Golf 1.6 TDI 110 pk (diesel). Er zijn tot nu toe nog geen hybrides getest door Green NCAP.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten