Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Productie in de lithiumhoofdstad van de wereld ligt stil

Geschreven door Frédéric Kevers op 12-12-2022

De stad Yichun in de Chinese provincie Jiangxi heeft de opdracht gegeven de lokale lithiumraffinaderijen, die haar tot de "lithiumhoofdstad van de wereld" maken, te sluiten wegens vermoedelijke riviervervuiling.

De autoriteiten van Yichun (provincie Jiangxi, China) hebben een onderzoek ingesteld naar de vervuiling van de belangrijkste drinkwaterbron van de stad, de rivier Jin. Dit onderzoek heeft geleid tot de sluiting van verschillende fabrieken, die voornamelijk verband houden met de verwerking van lithium voor de productie van lithium-ionbatterijcellen. Deze stopzetting zou de lokale productie met 3.000 tot 4.000 ton geraffineerd lithium kunnen verminderen, of ongeveer 4% van de jaarlijkse wereldproductie. Dit is voldoende om een negatief effect te hebben op de batterijmarkt en dus op de kosten van batterijen.

Elektrische overgang tegengehouden

In een markt die sterk groeit als gevolg van diverse maatregelen van nationale en internationale politieke instanties - waarvan de strengste betrekking hebben op Europa - neemt de vraag naar lithium-ionbatterijen toe en hebben de leveranciers soms moeite om aan deze vraag te voldoen. Een voor 2022 verwachte daling van de productie met 4% zou onvermijdelijk gevolgen hebben voor de prijs van de grondstof en dus voor de kosten van de batterijen. Dit is natuurlijk slecht nieuws voor de fabrikanten, maar nog slechter voor de consumenten. Bovenal dreigt deze tegenslag de elektrische overgang die de Europese instellingen leiden, te vertragen.

Afhankelijkheid van China

In absolute zin is het besluit van de autoriteiten van Yichun logisch en noodzakelijk gezien de gevolgen van de vervuiling van de rivier Jin voor de gezondheid. Maar deze valkuil benadrukt de gezondheids- en milieuproblemen in verband met de productie van batterijen, zowel voor de auto-industrie als voor haar technologische tegenhanger. China neemt momenteel 60% van de lithiumraffinage in de wereld voor zijn rekening. Erger nog, volgens Coface is het goed voor 60% van de wereldproductie van batterijcomponenten en 77% van de wereldproductiecapaciteit van batterijcellen. Ook mag niet worden vergeten dat de grootste leverancier van batterijen niemand minder is dan het Chinese bedrijf CATL, terwijl de grootste fabrikant van elektrische auto's ook Chinees is, namelijk BYD.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten