Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Koolstofvrij Duits lithium voor Stellantis en Renault

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-12-2021

Na Renault heeft de Stellantis-groep een contract gesloten met Vulcan Energy voor de aankoop van Duits lithium met minder impact op het milieu. Het zal gebruikt worden voor batterijen.

De Stellantis-groep (Peugeot, Opel, Fiat, enz.) en Renault hebben contracten met Vulcan gesloten om zich te bevoorraden met minder vervuilend lithium uit Duitsland. Het Vulcan Zero Carbon Lithium-project heeft tot doel de milieueffecten van de lithiumwinning en de afstanden tussen de mijnen en de gebruikers te verkleinen. Om lithiumhydroxide aan autofabrikanten te kunnen leveren, zal Vulcan een mijn en raffinaderij openen in Duitsland, in de Boven-Rijn-regio. Dit roept echter weerstand op bij de omwonenden.

Het witte goud

Het lithium dat wordt gewonnen uit de Duitse ondergrond, die over een grote reserve beschikt, is zuiverder dan dat uit Zuid-Amerika, Australië of China. Daarnaast zal het Australisch-Duitse bedrijf Vulcan Energy geothermische energie gebruiken om lithiumhydroxide te produceren uit pekel. Het gebruikt geen fossiele brandstoffen en een minimum aan water. Bovendien zal Vulcan haar Europese klanten kunnen bevoorraden vanop een kortere afstand en dus met een kleinere milieu-impact voor het transport.

Miljoenen batterijen

Het contract van Renault voorziet in de levering van 6.000 tot 17.000 ton lithium per jaar. Het Stellantis-contract loopt van 2026 tot 2031, voor een totale hoeveelheid van 81.000 tot 99.000 ton. Deze twee contracten betreffen de levering van Europees lithium voor enkele honderdduizenden batterijen voor elektrische auto's. Tot slot heeft de Belgische groep Umicore bij Vulcan een order geplaatst voor 28 000 tot 42 000 ton lithium tussen 2025 en 2030 voor de productie van kathodes in zijn toekomstige Poolse fabriek.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten