Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Elektrische auto’s: welke laadt het snelst?

Geschreven door Olivier Maloteaux op 12-03-2018

De Noorse vereniging voor elektrische auto’s heeft 5 EV’s getest bij extreme koude om de laadsnelheid van hun batterijen op de proef te stellen.

In Noorwegen zijn elektrische auto’s enorm succesvol, en niet enkel in de stad. De Noorse vereniging voor elektrische auto’s (Norwegian Electric Vehicle Association) heeft 5 stekkerwagens bij elkaar gebracht in de sneeuw en de koude, vooral om de laadsnelheid van hun batterij te testen. Want het is één ding om een fors rijbereik te bieden, maar je moet je batterij ook vlot weer kunnen volladen. De laders die de testers gebruikten leveren een maximumvermogen van 50 kW, maar in de praktijk konden al de deelnemende auto’s (BMW i3, Hyundai Ioniq, nieuwe Nissan Leaf, Opel Ampera-e en Volkswagen e-Golf) tussen de 27 en de 46 kW van de beloofde 50 kW onttrekken. Er is namelijk een verschil tussen wat een lader kan leveren en wat een batterij kan slikken. De Hyundai Ioniq laadt het vlotst aan de snellaadpaal (laadvermogen tussen 44 en 46 kW), gevolgd door de BMW i3 (41,6 kW), de VW e-Golf (38,4 kW), de Nissan Leaf (36 kW) en de Opel Ampera-e (26,6 kW). De Opel heeft dus weliswaar de grootste batterij van het stel, maar hij laat zich ook het traagste laden.

Klik hier om de test (in het Noors) te lezen.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten