Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Parijs en Londen starten eigen uitstootmetingen

Geschreven door Olivier Maloteaux op 03-04-2017

Sadiq Khan en Anne Hidalgo, de respectieve burgemeesters van Londen en Parijs, slaan de handen in elkaar om een testsysteem op te zetten om de reële uitstoot van het verkeer te meten.

Parijs heeft onlangs beperkingen opgelegd aan het verkeer in zijn stadscentrum met zogenaamde Crit’Air-vignetten, waarmee voertuigen volgens hun uitstootniveau worden onderscheiden. Londen wil vanaf oktober een vergelijkbaar systeem op poten zetten: auto’s die in de stad rijden, zullen een minimale uitstootnorm moeten halen, zo niet zullen hun bestuurders een dagforfait van 10 pond moeten ophoesten. De Britse hoofdstad wil tegen 2020 zelfs een “ultralage-emissiezone” worden. De twee steden hebben nu aangekondigd dat ze auto’s willen onderwerpen aan onafhankelijke uitstoottests die in reële omstandigheden zijn uitgevoerd.

Score voor elk model

Londen en Parijs willen dus de Europese Unie voor zijn. De burgemeesters van beide hoofdsteden (bij wie bovendien de burgemeester van het Zuid-Koreaanse Seoel zich heeft aangesloten) willen geen genoegen meer nemen met laboratoriumtests maar willen de testritten in reële omstandigheden laten uitvoeren. Hoe die exact zullen gebeuren, is voorlopig nog niet bekend. Het stadhuis van Parijs heeft gewoon aangekondigd dat “het nieuwe scoresysteem betekent dat we voor elk automodel een score opmaken. Die wordt berekend in functie van het geheel aan vervuilende stoffen die de auto uitstoot in reële omstandigheden, dus terwijl hij in het verkeer rondrijdt”.

Resultaten eind 2017

De Parijse burgemeester voegt nog toe: “Burgers zullen deze scores op volledig transparante wijze kunnen bekijken op een specifieke website. Consumenten krijgen op die manier bovendien een volledige en precieze kennis van het vervuilingsniveau van het voertuig dat ze willen kopen of dat ze hebben”. Deze informatie over de reële uitstoot komt van het International Council on Clean Transportation (ICCT) en van Emissions Analytics. Parijs en Londen willen deze informatie tegen het eind van het jaar online zetten. Tokio, Moskou, Madrid, Mexico-Stad, Milaan en Oslo hebben ook al gemeld geïnteresseerd te zijn in dit systeem (dat “Air’volution” is gedoopt), waar we verder de wettelijke gevolgen nog niet van kennen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten