Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Renault heeft CO2-krediet te verkopen

Geschreven door Frédéric Kevers op 16-10-2020

Renault heeft voorsprong op zijn objectieven om de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn gamma onder de grenswaarde van de EU te krijgen, waardoor het zijn overtollige kredieten wil doorverkopen aan wie ze nodig heeft.

FCA (Fiat Chrysler Automobiles) heeft een overeenkomst moeten sluiten met Tesla om een deel van de CO2-kredieten van het Amerikaanse merk over te kopen om de doelstellingen van de Europese Unie te behalen en zo fikse boetes te vermijden. Renault zit net in de omgekeerde situatie en geniet van de snel uitbreidende elektrificatie van zijn gamma. De Franse groep heeft zo krediet op overschot om te verkopen of te ruilen en is op zoek naar een afnemer.

Elektrificatie en verbetering

Door zijn gamma de voorbije maanden intensief te elektrificeren, met de E-Tech-modellen en de Zoé, is Renault zeker van zijn stuk om de emissiedoelstellingen van de EU te halen en wil daarom zijn inspanningen verzilveren door geld te verdienen van constructeurs die problemen hebben met deze deadline. Het merk met de ruit neemt dus geen genoegen met een geslaagde sprint, maar wil ook genieten van de extraatjes die dit met zich meebrengt.

Daar is wat voor te zeggen, want het is een praktijk die al gebruikelijk is op de Europese automarkt. FCA koopt kredieten over van Tesla en Volkswagen zou hetzelfde doen met de Chinese groep SAIC, eigenaar en distributeur van het merk MG in Europa. Net als bij het merk van Elon Musk zou het verkopen van CO2-kredieten Renault in staat stellen om zijn schatkist aan te vullen aan het einde van een financieel lastige periode, met resultaten die onder de gestelde doelen liggen.

Partner of klant?

Onder de waarschijnlijk geïnteresseerde partijen zou Daimler een goede kandidaat zijn. Het is of was al ee ntechnische partner van de Renault-Nissan-Alliantie en de groep van Mercedes loopt achter op zijn doelstellingen. Ondanks de komst van verschillende plug-in hybride modellen en de lancering van het volledig elektrische EQ-gamma, betaalt het merk met de ster een zware prijs voor zijn grote modellen met zware motoren en zijn AMG-gamma, dat nog ver van een deugdzame CO2-uitstoot zit. Maar de Duitse groep is niet de enige mogelijke kandidaat voor Renault. Ook Ford heeft al aangegeven kredieten te willen kopen na een vertraging in de productie van zijn Kuga PHEV.

Goede leerlingen

Twee organisaties hebben al studies gepubliceerd over de resultaten van de verschilende merken in deze CO2-jacht. Voor de International Council on Clean Transportation (ICCT) zit enkel de PSA-groep onder het opgelegde gemiddelde van de EU, terwijl Transport & Environment er de BMW-groep (met Mini en Rolls-Royce), Volvo en het partnerschap FCA-Tesla eraan toevoegt. In het eerste geval schat ICCT in dat Renault nog 3 gram boven de limiet van 95 g/km CO2 zit, terwijl T&E een surplus van 2 gram heeft berekend. Toch heeft Renault officieel aangegeven kredieten te kunnen verkopen. Het merk moet er dus zeker van zijn onder de grens te kunnen komen tegen het einde van het jaar.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten