Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Renault geeft versleten batterijen tweede leven

Geschreven door Laurent Norro op 01-09-2017

Renault heeft een manier gevonden om de oude batterijen van zijn elektrische modellen een langer leven te geven. Ze worden gebruikt om snellaadpalen te voeden. En een van de allereerste van die palen staat sinds kort in… België.

Ter hoogte van Wanlin langs de snelweg E411 heeft Renault zijn eerste snellaadpaal ingewijd die wordt gevoed door oude batterijen. Het systeem is bedacht in samenwerking met Connected Energy, een Britse specialist in stroomopslag. Dankzij deze oplossing kan Renault de oude batterijen van zijn elektrische auto’s een tweede leven geven.

Snelle uitbreiding

Dit systeem met de naam “E-Stor” maakt het mogelijk om snellaadpalen te voeden met een bron met een lage spanning. De energie die van het netwerk wordt binnengehaald via een klassieke aansluiting wordt opgeslagen in batterijen, die ze daarna aan een hoog vermogen kan afgeven aan elektrische auto’s die komen laden. Op die manier kan Renault snellaadpalen plaatsen op plekken waar het veel te duur zou zijn om een specifieke aansluiting onder een hogere spanning te voorzien. Of anders gezegd: het wordt veel eenvoudiger om vlot een netwerk van snellaadpalen uit te bouwen.

Belangrijke troeven

Concreet kan het E-Stor worden verbonden met één of meerdere snelladers met een vermogen van 50 kW. Dit systeem kan helpen om sterke pieken in de vraag naar stroom af te vlakken, waar vaak voor moet worden gecompenseerd met vervuilende energiecentrales op fossiele brandstoffen. En wanneer het systeem verbonden is met een centrale die haar energie op hernieuwbare manier produceert, dan kan het uiteraard “schone” stroom geven aan de elektrische auto’s. Kortom, het ziet ernaar uit dat Renault en Connected Energy hier veel aandacht mee zullen trekken. Zeker als je weet dat er nog maar één andere snellaadpaal met oude batterijen is gebouwd, in Duitsland.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten