Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Renault lanceert zijn eigen ‘Powerwall’

Geschreven door Jean-François Christiaens op 07-06-2017

Samen met het bedrijf Powervault geeft Renault de batterijen van zijn elektrische auto’s een tweede leven door ze in te bouwen in een systeem voor opslag van thuis geproduceerde stroom.

Samen met het Britse bedrijf Powervault, dat is gespecialiseerd in energieopslag, wil Renault de levenscyclus van zijn batterijen voor elektrische auto’s verlengen voor ze worden gerecycleerd. De modules die mobiel worden ingezet aan boord van elektrische auto’s bieden een levensduur van 8 tot 10 jaar, maar kunnen statistisch gezien nog een tweede leven van zo’n 5 à 10 jaar aan. In de praktijk levert Renault de oude batterijen uit zijn elektrische auto’s aan Powervault. De Britten halen ze vervolgens uit elkaar en testen elke module onafhankelijk. De lithium-ioncellen die nog meer dan 70 procent van hun opslagcapaciteit halen, worden opnieuw samengebracht. Elke unit van Powervault bestaat uit 8 modules en kan 2,5 kWh opslaan. Voor thuisgebruik biedt Powervault aan om tot 3 eenheden te installeren. Ter vergelijking: een Powerwall van Tesla voor gelijkaardig gebruik kan tot 14 kWh per eenheid opslaan. En daar kan je er tot 10 van combineren…

Minder dan 3.500 euro

Toch kan het hergebruiken van batterijen Powervault helpen om de prijs van zijn energie-opslagstations te reduceren met ongeveer 30 procent. Dankzij de samenwerking met Renault hoopt de Britse specialist zijn modules aan te kunnen bieden voor ongeveer 3.000 pond of ongeveer 3.400 euro. Ter vergelijking: een Tesla Powerwall kost 6.850 euro. Aanvankelijk gaat Powervault in een experimentele fase 50 opslagstations bouwen op basis van oude Renault-batterijen. Die zullen worden geïnstalleerd bij particulieren, in sociale huisvestingen en in scholen in Engeland, en dat vanaf juli van dit jaar. Tegelijk wil Powervault een crowdfundingcampagne lanceren om zijn groei te versnellen. Volgens het businessplan zou het bedrijf tegen 2020 zo’n 30.000 exemplaren per jaar gaan verkopen. Als de berekende ‘return on investment’ in de volgende testfase wordt bevestigd, zou dat cijfer zelfs nog kunnen verdubbelen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten