Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / 6 maanden taxi op waterstof in Brussel: wat hebben we geleerd?

Geschreven door Klaas Janssens op 03-04-2023

Halverwege het proefproject met een waterstoftaxi in Brussel maken Virya Energy en Taxis Verts een eerste analyse. En die blijkt eerder positief.

Op 16 september 2022 startten Virya en Taxis Verts een eenjarig proefproject waarbij een waterstoftaxi ingezet wordt in Brussel, een samenwerking die kadert in het klimaat-energieplan 2030 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

De bedoeling: onderzoeken of waterstof een geschikte oplossing kan zijn voor de ontwikkeling van een vloot emissievrije taxi's die ingezet kunnen worden in de Belgische hoofdstad.

BEV versus FCEV

Een van de vele doelstellingen van het door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest opgemaakte klimaat-energieplan 2030 is de verplichting dat nieuwe taxi's vanaf 2025 emissievrij moeten zijn. Daarbij wordt niet alleen naar elektrische auto's op batterijen gekeken (BEV), maar ook naar elektrische brandstofcelwagens die groene waterstof tanken (FCEV). 

LEES OOK Getest: elektrische BMW iX5 op waterstof

Inmiddels is het door Virya en Taxis Verts opgestarte waterstofproject 6 maanden ver en dringt een tussentijdse analyse zich op. 

Eerder positief

Sinds zijn lancering in september 2022 heeft de waterstoftaxi meer dan 1.200 ritten gemaakt, waarbij meer dan 32.000 km is afgelegd. Met een gemiddeld bereik van meer dan 400 km – in zomer- en winterweer – heeft de auto 113 keer getankt voor een totaal van 411,46 kg waterstof, voornamelijk bij het DATS24 station in Halle.

De CO2-uitstoot voor een dergelijke afstand bedraagt voor een dieselende taxi meer dan 6.300 kilogram die grotendeels vermeden wordt door de waterstoftaxi. Virya en Taxis Verts wijzen ook op het hoge rijcomfort van een elektrische auto op waterstof, die enkel waterdamp uitstoot in de Brusselse straten waar hij rondrijdt.

Eerder negatief

Virya en Taxis Verts wijzen ook op de snelle tankbeurten van een elektrische auto op waterstof, die vergelijkbaar zijn met een taxi waarin je benzine of diesel gooit. Terwijl een elektrische auto op batterijen een hele tijd aan de stekker moet vooraleer hij weer over een fatsoenlijk rijbereik beschikt.

Maar dat grote voordeel is meteen het grootste nadeel van de groene waterstoftaxi: want momenteel bieden slechts zeven Belgische stations (waarvan vijf van DATS24) groene waterstof aan het grote publiek aan. De eerste stap naar een wijdverbreid gebruik van hernieuwbare waterstof in het taxivervoer is dan ook de uitbreiding van het aantal tankstations, aldus Virya en Taxis Verts. Want zonder aanbod geen vraag.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten