Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Tesla Model S stoot 226 g CO2/km in de Midwest

Geschreven door Jean-François Christiaens op 10-11-2017

Volgens het MIT zou een Tesla Model S meer dan 220 g CO2/km uitstoten tijdens zijn levenscyclus als hij in de Amerikaanse Midwest rijdt. Dat is meer dan een stadswagentje op benzine, maar minder dan een vergelijkbare berline.

Iedereen weet dat een elektrische auto ook CO2 ‘uitstoot’, zelfs al komt die niet vrij wanneer hij rijdt. Net zoals andere auto’s is er energie nodig om hem te bouwen, te gebruiken en te recycleren. En soms wordt stroom ook met fossiele brandstoffen geproduceerd. Maar de meningen lopen uiteen over de criteria om te bepalen wat nu de CO2-uitstoot per kilometer is als je de volledige levenscyclus in beschouwing neemt. Onlangs becijferden wetenschappers van de VUB nog dat een elektrische auto altijd minder CO2 uitstoot dan een auto met verbrandingsmotor. Het Massachusetts Institute of Technology (MIT, Verenigde Staten) spreekt die studie nu tegen.

Meer dan een Mitsubishi Space Star

Volgens de Amerikaanse wetenschappers stoot een Tesla Model S die 12.100 mijl (19.470 kilometer) per jaar rijdt en die 14 jaar in gebruik is gedurende zijn hele levenscyclus 226 g CO2/km uit als hij wordt gebruikt in de Amerikaanse Midwest. Dat is fors minder dan een ongeveer even grote benzineberline met vergelijkbare prestaties, zoals een BMW 750i xDrive, die op 385 g/km uitkomt. Maar het is wel iets meer dan een klein stadswagentje op benzine. De Mitsubishi Mirage (Space Star in Europa) zou volgens de wetenschappers uitkomen op ‘slechts’ 192 g/km. Gezien het formaat van die laatste zou een Nissan Leaf ongetwijfeld veel gemakkelijker de eer van de elektrische auto hebben verdedigd. Of gewoon dezelfde Tesla, maar dan wel een die zijn stroom niet tankt in de Amerikaanse Midwest, waar elektriciteit nog massaal met fossiele brandstoffen wordt geproduceerd. Dus wie moeten we dan geloven?

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten