Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Toyota Mirai: geen koukleum

Geschreven door Jean-François Christiaens op 29-03-2016

Na Engeland, Duitsland en België is het de beurt aan Noorwegen en Zweden om de Mirai, de eerste waterstofauto van Toyota, te lanceren. De vraag is of hij even goed werkt bij grote koude?

A priori lijken de twee Scandinavische markten niet meteen de best aangepaste om alternatieve aandrijfgehelen te lanceren, rekening houdend met de lage vriestemperaturen tijdens de winter. Het polaire klimaat lijkt Toyota evenwel niet af te schrikken. Espen Olsen, de communicatieverantwoordelijke van het Japanse merk in Denemarken, preciseert overigens dat "de binnenruimte van de Mirai zeer snel opwarmt, dankzij de warmte die vrijgegeven wordt door de brandstofcel". In tegenstelling tot volledig elektrische voertuigen, die de batterij moeten aanspreken om de binnenruimte te verwarmen, zorgt de warmte, die door de chemische reactie geproduceerd wordt in de brandstofcel, ervoor dat het rijbereik onveranderd blijft, zelfs bij grote koude.

Binnenkort 20 pompen

Toyota heeft zich er in ieder geval van verzekerd dat zijn brandstofcel bij vriestemperaturen goed zou werken, door tal van tests uit te voeren in Noorwegen alvorens de Mirai komende zomer te lanceren. Toyota kon in ieder geval de Scandinavische landen niet links laten liggen gezien de stand van zaken aldaar wat de productie en distributie van waterstof betreft. Momenteel telt Noorwegen, voornamelijk in het oosten van het land, al vijf waterstoftankstations. De twee Noorse waterstofleveranciers hebben zich bovendien geëngageerd om tegen 2020 twintig tankstations aan te bieden.

Voordelen voor klanten

Om de ontwikkeling van waterstofauto's een duwtje in de rug te geven biedt de Noorse overheid bovendien dezelfde voordelen aan klanten aan als bij de aankoop van elektrische voertuigen. Dat wil zeggen een vrijstelling van verkeersbelasting en van de aankoop-btw, maar ook toegang tot rijstroken die voorbehouden zijn aan bussen, en gratis toegang tot tolzones. Toyota gaat er dus van uit dat de twee Scandinavische markten de constructeur zullen helpen zijn doel te bereiken om tegen 2020 jaarlijks 30.000 exemplaren van de Mirai te verkopen, ook al blijft de verkoop gedurende de komende jaren redelijk beperkt (3.000 voor 2017).

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten