Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Uitlaatgaszuivering: 50% duurder tegen 2025

Geschreven door Jean-François Christiaens op 14-02-2017

Iedereen is het erover eens dat de systemen voor uitlaatgaszuivering steeds complexer en duurder zullen worden op de volgende generaties van auto’s. Maar hoeveel duurder is dat dan precies? Toeleverancier Faurecia waagt zich aan een voorspelling.

De steeds strengere uitstootnormen van morgen maar vooral ook een homologatiecyclus die veel dichter bij de reële rij-omstandigheden aanleunt, dreigen om de uitlaatgaszuivering op de auto’s van morgen een flink stuk complexer te maken. En wie complexer zegt, zegt doorgaans duurder. De Franse toeleverancier Faurecia, een specialist in de productie van nabehandelingssystemen, waagt zich aan een eerste voorspelling over de gemiddelde kostprijs van toekomstige uitlaatgassystemen. Volgens Faurecia kost zo’n systeem vandaag gemiddeld 225€ per voertuig, maar die kost zal tegen 2025 stijgen naar 325€ per voertuig: een verhoging met bijna 50% op acht jaar tijd.

Diesel duurder

Dit is natuurlijk maar een gemiddeld cijfer. De prijsverhoging zal aanzienlijk variëren in functie van het type motor. Het hoeft niet te verbazen dat de dieselmotoren de duurste rekening voorleggen. We herinneren er nog maar eens aan dat een SCR-systeem voor de nabehandeling van stikstofoxide, zoals dat binnenkort noodzakelijk zal zijn op alle dieselmodellen, op zijn eentje om en bij 400 tot 500€ kost. Volgens Faurecia zal de gemiddelde kostprijs om de uitstoot van een dieselmotor in 2025 te zuiveren, dan ook oplopen tot ongeveer 580€. Maar ook voor de benzinemotoren staat er een tariefverhoging op het programma, voornamelijk als gevolg van de veralgemening van de partikelfilter voor voertuigen op loodvrije brandstof (ongeveer 50 tot 60€/voertuig). Toch zou de gemiddelde kost voor uitlaatgaszuivering van een benzinevoertuig beperkt blijven tot zowat 280€. En daarmee bevestigt Faurecia wat talloze experts uit de sector al lang beweren: het verschil in kostprijs tussen diesel- en benzinemodellen zou de komende jaren wel eens sterk kunnen toenemen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten