Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / VAB en KU Leuven versus diesel

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-03-2011

Twee onafhankelijke studies, van VAB en VITO enerzijds en de KU Leuven anderzijds, onderstrepen de kwalijke ecologische gevolgen van de fiscaal gestimuleerde 'verdieseling' van ons wagenpark.

Een onderzoek van de automobielclub VAB en de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) heeft aangetoond dat een koude dieselmotor in stadsverkeer tijdens het spitsuur een “desastreus” energieverbruik vertoont. Uit de studie blijkt dat een koude dieselmotor in de stad bijna dubbel zoveel verbruikt als tijdens vloeiend verkeer in de buitenwijken. Een ander probleem bij dieselmotoren is hun NOx-uitstoot, die tien keer hoger ligt dan bij een benzinemotor. Bovendien stijgen die uitstootwaarden nog met een koude motor en bij lage snelheid.

De VAB raadt aan een diesel vooral voor lange, niet-stedelijke trajecten te gebruiken, onder meer vanwege de schadelijke effecten op de gezondheid van de stadsbewoners. Een auto met hybrideaandrijving is in de stad veel zuiniger én minder schadelijk voor het milieu (NOx en fijne partikels). Benzinemotoren zijn dan weer te rechtvaardigen voor 'weinigrijders' die vooral buiten grote steden rijden.

De bevindingen van de VAB en VITO sluiten naadloos aan bij de visietekst van een denktank van de KU Leuven. Volgens een werkgroep van professoren maakt het milieu- en mobiliteitsbeleid in België de verkeerde keuze door zich enkel te focussen op CO2 en daardoor dieselauto's fiscaal te bevoordelen. Hun CO2-uitstoot ligt wel lager dan bij benzineauto's, maar ze vervuilen wel meer op andere vlakken.

Volgens de werkgroep zou het geld dat door de overheid wordt besteed aan de subsidiëring van CO2-arme auto's, beter geïnvesteerd worden in onderzoek naar schone technologie en energiebesparing. Verder pleit de werkgroep ook voor een extra belasting op dieselwagens, zodat ze de gebruiker evenveel kosten als benzinewagens. De belasting zou ook hoger mogen zijn voor oudere dieselwagens, omdat die meer CO2 en andere schadelijke stoffen uitstoten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten