Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Volkswagen 1.4 TSI Shut-off

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-09-2011

Volkswagen heeft een nieuwe motor ontwikkeld die de helft van zijn cilinders kan uitschakelen om het verbruik te drukken. Deze 1.4 TSI Shut-off staat vanaf 2012 in het gamma.

Bij gedeeltelijke of zwakke belasting verliest een motor veel energie door zijn massatraagheid. Dat kan snel contraproductief werken. Om dit fenomeen te ondervangen, kunnen bepaalde Amerikaanse en Duitse V8-motoren al vier cilinders uitschakelen. VW heeft besloten hetzelfde toe te passen op een vierpitter, die onder lichte belasting op drie of twee cilinders zal kunnen lopen.

Wanneer bij 1.500 tot 4.000 o/m een koppel tussen 25 en 75 Nm wordt gevraagd, heeft de 1.4 TSI Shut-off genoeg aan twee of drie cilinders. Meer druk op het gaspedaal activeert de volledige motor. Het uitschakelen van één of twee cilinders gebeurt door de voeding af te snijden (de 2 en/of de 3) en door een mechanische ingreep op de nokkenas, zoals in bijhorende video wordt geïllustreerd.

Hoewel de elektronica deze ingreep op de nokkenas, de distributie en de injectie regelt, is het gaspedaal de dominante factor voor het (des)activeren van één of twee cilinders. De overgang neemt slechts een halve slag van een nokkenas in beslag. Afhankelijk van het motortoerental duurt dit tussen de 13 en de 36 milliseconden. VW belooft dat een en ander volledig onvoelbaar is voor de bestuurder, vooral dan voor wat de trillingen betreft.

Bij wandeltempo, kruissnelheden op vlakke stukken of bij een gelost of nauwelijks ingedrukt gaspedaal reduceert het Shut-off het verbruik zonder de prestaties te beïnvloeden. Volkswagen beweert dat zo 0,4 l/100 km kan worden gewonnen op de normverbruikscyclus, of zelfs 0,6 l/100 km in combinatie met stop-start. Bij 70 km/h in vijfde daalt de dorst met 0,7 l/100 km. Bij 50 km/h in derde of vierde kan tot 1 l/100 km worden gewonnen.

De 1.4 TSI Shut-off levert 140 pk (103 kW) en 200 Nm. VW geeft nog geen aanwijzingen over welke modellen de motor zouden kunnen ontvangen, maar waarschijnlijk worden het er meerdere (Polo, Golf, Eos, Jetta, Passat?). Het enige wat we zeker weten, is dat hij begin 2012 zijn intrede maakt in het gamma.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten