Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Volvo-modellen allemaal geëlektrificeerd tegen 2019

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-07-2017

Volvo zet de stap naar “alles elektrisch”. De Zweedse constructeur heeft aangekondigd dat al zijn modellen een elektromotor krijgen, zij het doorgaans wel in combinatie met een verbrandingsmotor.

Modellen met enkel een verbrandingsmotor lopen op hun einde bij Volvo. Het merk heeft beslist om vanaf 2019 enkel nog hybride of elektrische oplossingen toe te voegen aan zijn gamma. Zo zal de constructeur tussen 2019 en 2021 vijf volledig elektrische modellen lanceren, waarvan 3 onder het merk Volvo en 2 met Polestar-label. Alle andere modellen, zowel de benzines als de diesels, worden plug-in hybrides (die een paar kilometer zuiver elektrisch kunnen rijden) of light-hybrides met 48V-netwerk (met enkel ondersteuning van de verbrandingsmotor).

Geen zuivere verbrandingsmotoren meer

Hakan Samuelsson, de CEO van Volvo, zegt: “deze mededeling betekent het einde van de modellen die enkel door een verbrandingsmotor worden aangedreven. Volvo Cars maakt geen geheim van zijn ambities om tegen 2025 één miljoen geëlektrificeerde auto’s te verkopen. Dat was geen lichtzinnige uitspraak”. Op middellange termijn wil Volvo “in 2025 klimaatneutraal werken”. Vandaag al zijn alle nieuwe modellen (S90, V90, XC60 en XC90) verkrijgbaar met één hybride versie.

Scharnierpunt

Deze aankondiging bewijst dat de constructeur zich op een scharnierpunt bevindt. Autobouwers moeten zich voorbereiden op strengere normen en de markt lijkt klaar voor een meer doorgedreven elektrificering van auto’s. Volvo had de weg al bereid met het modulaire SPA-platform, dat van in het begin is ontwikkeld met hybride en elektrische versies in het achterhoofd. Daar zal het elektrische platform MEP (Modular Electrification Platform) van worden afgeleid. Ook Volkswagen heeft onlangs trouwens nog gecommuniceerd over zijn 48V-plannen en maakt geen geheim van zijn elektrische ambities.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten