De Europese markt wordt steeds competitiever. Met bovendien een toenemende druk van Chinese fabrikanten die moderne (elektrische) technologie in de markt zetten aan scherpe prijzen. Een klimaat waarin het voor Ford onbegonnen werk zou zijn om helemaal zelf aan de slag te gaan.
De keuze voor Renault is dan ook geen toeval. De Fransen hebben die elektrische ontwikkeling namelijk al doorlopen. Door nu in te stappen in Renaults EV-ecosysteem, met gedeelde platformen en productielijnen, slaat Ford een aantal stappen over waardoor het sneller en goedkoper nieuwe modellen kan lanceren.

Stars and stripes
Toch blijven onze wenkbrauwen nog even vragend opgetrokken. Samen met de mededeling dat het zelf EV's zou ontwikkelen en bouwen, had Ford namelijk ook aangegeven zijn Amerikaanse identiteit sterker te willen onderstrepen. Hoe doe je dat dan als je auto's Frans spreken? Via het design klaarblijkelijk. De Fransen leveren de basis, maar Ford bepaalt hoe de modellen eruitzien, hoe ze rijden en hoe ze gepositioneerd worden.
Niet alleen qua personenwagens trouwens: beide merken onderzoeken ook de mogelijkheid om lichte bedrijfsvoertuigen gezamenlijk te ontwikkelen. Iets wat Ford tot op heden ook doet/deed met VW.
Al hoef je er daarom je wekker nog niet voor te zetten. De eerste resultaten van de samenwerking worden immers pas rond 2028 verwacht.