Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Europese verkoopscijfers februari

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-03-2012

De Europese verkoopscijfers werden afgestraft door de slechte resultaten van de grootste markten. Bijna alle modellen leden eronder. De Ford Focus en de Mercedes B- en C-Klasse waren de grote uitzonderingen.

Volgens de berekeningen van het statistiekbureau JATO Dynamics daalde de verkoop van nieuwe auto's in Europa in februari 2012 met 9,5 procent en in de eerste twee maanden van het jaar samen met 8,1 procent (1.932.598 auto's voor januari en februari 2012, tegenover 2103.006 in 2011). Dit zwakke resultaat is te wijten aan de daling van de belangrijkste markten, vooral dan de Franse (-20,5 procent gecombineerd) en de Italiaanse (-17,9 procent gecombineerd) markten. Zelfs Duitsland (-0,2 procent) en het Verenigd Koninkrijk (-0,8 procent) hinken achterop, net zoals Spanje (-0,3 procent). Nog dramatischer is de balans in Portugal (-47,9 procent) en Griekenland (-26,9 procent).

Toch zijn er bepaalde landen die positieve cijfers kunnen voorleggen. IJsland lijkt zijn financiële crisis te hebben overwonnen, aangezien de verkoopscijfers opnieuw een hoge vlucht nemen: + 96,6 procent tijdens de eerste twee maanden, met een maand februari van maar liefst + 148,5 procent. Estland(+31,7 procent), Hongarije (+32,3 procent) en Polen (+18,7 procent) zijn ook goed in vorm. Ter vergelijking: in België daalden de verkoopscijfers voor de eerste twee maanden met 16,8 procent. Het is echter moeilijk om alle landen met elkaar te gaan vergelijken, gezien de uiteenlopende economische en fiscale omstandigheden. Zo weten we dat er in België bepaalde aankopen uitgesteld werden omwille van de nieuwe fiscale wetgeving.

In de top tien van de meest verkochte merken deed alleen Mercedes beter in de twee eerste maanden van 2012 vergeleken met dezelfde periode in 2011, dankzij de B-klasse en de C-klasse. In de hoogste regionen van de rangschikking blijft Volkswagen op kop liggen, gevolgd door Ford. Renault, dat in derde positie ligt, onderging een daling van meer dan 20 procent. De meest populaire modellen in Europa blijven de Volkswagen Golf en Polo, ondanks een daling van respectievelijk 2,2 en 8,5 procent. De Ford Focus, derde in de lijst, steekt echter met kop en schouders boven de rest uit, met een vooruitgang van 12,8 procent.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten