Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Hallo Fluvius? Wat doet Henry Ford in de haven van Antwerpen?

Geschreven door Hans Dierckx op 07-06-2024

Dat Fluvius een nieuwe schakelcabine naar Henry Ford noemt, is misschien geen toeval. De stichter van Ford heeft immers een opvallende link met ons land: van oorsprong was hij half Belgisch. Hoe zat dat ook alweer in elkaar?

Netbeheerder Fluvius laat weten dat het een nieuwe schakelpost, een reusachtige zekeringenkast, in gebruik neemt in de haven van Antwerpen. Dat is voor AutoGids.be klein nieuws, ware het niet dat de naam van het ding onze oren doet spitsen: Henry Ford. Dat was de man die in 1903 de gelijknamige autofabrikant stichtte.

Henry Ford was genetisch een halve Belg. Zijn moeder Mary was immers de dochter van de Belgische migrantenfamilie Litogot, die in het negentiende-eeuwse Detroit hun geluk gingen zoeken. Haar ouders overleden toen ze klein was, waarna ze door een Amerikaans gezin werd geadopteerd. Als volwassen vrouw trouwde ze met William Ford. Hun oudste zoon doopten ze Henry.

Henry Fordlaan in Antwerpen én Genk

Dat er in Antwerpen een Henry Fordlaan ligt, heeft echter weinig te maken met Mary Litogot. Wel met de fabriek die Ford Motor Company in 1930 aan het Kanaaldok in de Antwerpse haven bouwde. Deze fariek staat er nog steeds, tractorenbouwer New Holland maakt er dezer dagen onderdelen. Het is daar, aan de kruising van de Henry Fordlaan en de Wilmarsdonksteenweg, dat de nieuwe schakelkast van Fluvius staat. Ze vervangt een oude die vorig jaar ontplofte.

Ook in Genk is er een Henry Fordlaan. In de jaren 60 verhuisde Ford de autobouw immers van Antwerpen naar de Limburgse stad, zo’n 100 kilometer stroomopwaarts aan het Albertkanaal. Die fabriek staat er niet meer. In 2014 stopte Ford er met het bouwen van auto’s, en enkele jaren later ging ze tegen de grond.

Van vader op zoon

Of de sterke historische aanwezigheid van Ford in ons land, met ook het Europese testcentrum in Lommel, te maken heeft met de Belgische genen van Henry Ford, is echter weinig waarschijnlijk. Ford gaf immers al in 1919 het stuur van zijn bedrijf door aan zijn zoon Edsel. In 1945 nam diens zoon Henry II dan weer de leiding over. Sentiment speelde wellicht weinig tot geen rol bij het selecteren van die lokaties destijds.

De Ford-familie is vandaag nog steeds voor een stukje eigenaar van de autobouwer, en heeft 40% van de stemmen in de Raad van Bestuur.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten