Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Inschrijvingscijfers april 2009

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-05-2009

Het aantal inschrijvingen in april is in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar liefst 20 procent gedaald.

De dalende verkoopscijfers zijn onmiskenbaar. In België, dat in tegenstelling tot de meeste buurlanden geen schrootpremie kent, werden in april 2009 47.641 nieuwe auto's ingeschreven, wat een daling van 22,8 procent is in vergelijking met april 2008. Dit jaar werden in totaal 191.493 nieuwe auto's in het verkeer gebracht, wat 17,3 procent minder is dan een jaar geleden. Toch nuanceert Febiac, de belangenvereniging van de Belgische autoindustrie, door te melden dat de huidige cijfers bijna even goed zijn als die van april 2007 en dat 2008 een uitzonderlijk goed jaar is geweest.

In april 2009 liet de Belgische autokoper zich vooral verleiden door Renault, Citroën, Opel, Peugeot en Ford. Opmerkelijk genoeg lijken de producten van de Amerikaanse groepen General Motors en Chrysler (met uitzondering van Opel en Dodge) nog zwaarder te lijden onder de crisis. Cadillac zit in een vrije val. Chrysler, Jeep en Saab gaan forser achteruit dan gemiddeld. Ook bepaalde Japanse merken houden moeilijk stand: Daihatsu, Lexus en Mitsubishi. Van de tien bestverkopende merken zien Mercedes, Peugeot en Toyota hun cijfers forser zakken dan die van hun directe rivalen. In heel dit trieste plaatje slaagt één constructeur erin om tegen alle trends in vooruitgang te boeken, en dat is Subaru. De Boxerdiesel trekt blijkbaar heel wat verse klanten aan.

De crisis lijkt zich vooral te manifesteren in de sector van het goederentransport, want het aantal inschrijvingen van vrachtwagens en aanhangwagens is ineengeklapt. Sommige dealers vechten dag na dag om het hoofd boven water te houden. Ook de constructeurs en invoerders hebben het zwaar en snakken naar een heropleving van de economie.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten