Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Inschrijvingscijfers in Europa

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-09-2010

Deze zomer is het aantal nieuw ingeschreven auto's in Europa fors gedaald: - 18,6 procent in juli en - 12,9 procent in augustus. Maar de situatie per land varieert wel sterk.

Het einde van het schrootpremiebeleid, het terugschroeven van ecobonussen en de nasleep van de economische crisis hebben hun gevolgen voor de inschrijvingen van nieuwe auto's in Europa, zo meldt het ACEA (Vereniging van Europese autoconstructeurs). Zo bedraagt in de Europese Unie het verschil tussen juli 2010 en dezelfde maand in 2009 18,6 procent in negatieve zin en is voor de maand augustus een daling van 12,9 procent genoteerd. Sinds begin dit jaar is de automarkt er met 3,5 procent op achteruit gegaan in vergelijking met de eerste acht maanden van 2009. Als we het hele Europese continent bekijken (E.U. plus Zwitserland, Noorwegen en IJsland) komt de daling uit op 3 procent dankzij een ongelooflijke groei van 42 procent in Noorwegen en Ijsland en een lichte stijging in Zwitserland (+ 9,3 procent).

Als we de gegevens per land bekijken, valt op dat er enorme verschillen op te merken zijn voor de diverse landen van Europa. Duitsland, dat de schrootpremie heeft afgeschaft, ziet zijn inschrijvingscijfers vallen met 30,2 procent in juli en 27 procent in augustus. Sinds januari kan een totale achteruitgang van 28,7 procent worden genoteerd. Ook in Spanje en Italië is een terugval van meer dan 20 procent op te merken. Frankrijk heeft een moeilijke zomer achter de rug (-12,8 procent in juli en -7,9 procent in augustus), maar voor de eerste acht maanden van dit jaar zijn de cijfers min of meer stabiel (+ 2 procent). De meest dramatische situatie is die in Griekenland, waar de recente crisis de autosector een klap van -64,3 procent toebracht in juli en -68,6 procent in augustus. Over het gehele jaar is het aantal nieuw ingeschreven auto's met 30,7 procent gedaald, een cijfer dat vergelijkbaar is met dat van Bulgarije, Hongarije, Roemenië en Slowakije.

Er zijn ook landen waar de situatie minder dramatisch is. België bijvoorbeeld noteert een vooruitgang van 17,1 procent sinds het begin van het jaar. Ierland doet nog beter met een groei van liefst 49,6 procent. Ook in Portugal en Zweden is een verbetering van meer dan 40 procent genoteerd. Noorwegen en Ijsland, die niet bij de Europese Unie horen, groeiden in dezelfde mate. In totaal werden in juli 1.068.433 nieuwe auto's ingeschreven op het Europese Continent en in augustus 731.503.

De Volkswagen-groep blijft de grootste op het Oude Continent, maar boekt wel een terugval van 3,6 procent. De Japanse merken (behalve Nissan) en de Fiat-groep (Chrysler inbegrepen) zetten de slechtste resultaten neer. Het meest succesvol was Land Rover, met een vooruitgang van 23,5 procent sinds het begin van het jaar.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten