In 2016 verkocht de Toyota-groep (Toyota, Lexus, Daihatsu, Hino) 10,18 miljoen voertuigen. Dat betekent een lichte groei van 0,2 procent, of niet voldoende om het hoofd te bieden aan de Volkswagen-groep, die met zijn 12 merken samen 10,3 miljoen auto’s verkocht en zo 3,8 procent groeide. Ondanks het Dieselgate-schandaal slagen de Duitsers er dus in om ’s werelds koppositie te kapen en zo Toyota te onttronen dat die plek al sinds 2012 bezet. Volkswagen is de schok dus goed doorgekomen terwijl Toyota zijn inschrijvingen in China en de Verenigde Staten zag krimpen.
Aziatische duw in de rug
De VW-groep kon terugvallen op een grote stijging van zijn verkoopcijfers in Azië: +12 procent in China en +9,7 procent in Zuidoost-Azië. Ook Europa droeg bij aan de positieve balans, met een stijging van het aantal inschrijvingen van 4 procent. In de Verenigde Staten zakten de verkoopcijfers met 2,7 procent. In Brazilië ging het merk liefst 33,9 procent achteruit in een markt met zware problemen die in zijn geheel liefst 20,2 procent kromp in 2016. Achter het duo VW-Toyota dat werkelijk nek-aan-nek finisht (het verschil bedraagt maar 100.000 auto’s) vinden we General Motors, dat met net geen 9,5 miljoen auto’s bijna 3,1 procent minder goed deed dan het jaar ervoor.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!